EV-Nieuws: Tesla wil ‘S3XY’ worden

Heel veel Tesla-nieuws deze week. Wat te denken van een teaser, meerdere aankondigingen en kwartaalcijfers?

"Moet ik mijn Tesla Model S inruilen voor een Model 3?"
Tesla bereidt zich voor op de komst van de nieuwe Model 3 die onder de Model S wordt gepositioneerd. In een blogpost geeft Tesla antwoord op de vraag die kennelijk veel klanten stellen: "Moet ik mijn Model S inruilen voor een Model 3?". Volgens Tesla niet. "Model 3 wordt onze nieuwste auto, maar het is niet ‘versie 3′ of de volgende generatie Tesla. Onze duurdere premium modellen hebben nog steeds de meest geavanceerde technologie", aldus Tesla. "De Model 3 is kleiner, eenvoudiger en zal minder optiekeuzes hebben dan Model S, maar hij zal even moeiteloos rijden en biedt een goede actieradius van ten minste 344 kilometer voor het basismodel. Elke Tesla, dus ook Model 3, wordt standaard geleverd met volledig zelfrijdende hardware die, door middel van over-the-air software-updates, een Tesla aanzienlijk veiliger laat zijn dan een menselijke bestuurder. We zullen doorgaan met het testen en valideren van nieuwe functies, dus klanten kunnen een toenemend aantal updates verwachten dit jaar." De productie van de Model 3 start naar verluidt in juli 2017. Pas in de loop van 2018 komen de eerste auto’s naar Nederland.

Tesla truck
Tesla toonde deze week tevens een eerste foto van een heuse Tesla truck. De volledig elektrische vrachtauto bestaat niet alleen op de computer. Er bestaat volgens Tesla-topman Elon Musk daadwerkelijk een functionerend prototype. De elektrotruck ziet er anders uit dan hedendaagse trucks en kent een betere stroomlijn. Elektrische aandrijving is voor vrachtauto’s voordelig, omdat er direct vanaf stilstand maximale trekkracht voorhanden is. Schakelen zoals bij een dieselauto is niet nodig. Uiteraard moet er wel een flink accupakket in de truck om langere afstanden te kunnen overbruggen. En hoe meer batterijen, hoe zwaarder de vrachtauto wordt. De ontwikkeling van de Tesla truck is dus een hele uitdaging, al belooft Musk dat hij er ooit komt.

S3XY
Er is nog meer Tesla-nieuws: zo wil Elon Musk nog minimaal vier extra Gigafactories bouwen als aanvulling op de al bestaande Gigafactory in Nevada. Een van die fabrieken zou in China komen te staan. Exacte details geeft Musk nog niet. Pas in een later stadium maakt Tesla de locaties bekend. Dan is er ook nog nieuws over de Tesla Model Y, een nieuwe crossover die in 2019 of 2020 op de markt komt. De Model Y wordt gebouwd op een compleet nieuw en volgens Musk veel slimmer platform. Hij deelt dus geen technologie met de Model 3. Musk wil vooral besparen op materialen. Hij noemt als voorbeeld dat de complete bedrading in de Model S ongeveer 3 kilometer lang is. In de Model 3 is dat nog maar 1,5 kilometer. Die van de Model Y wordt maar 100 meter lang. Grappig detail: zodra de Model Y op de markt komt, is de modelreeks van Tesla helemaal af. De Tesla-modellen vormen dan samen het woord "S3XY".

Meer omzet, meer verlies
Dan nog even de kwartaalcijfers van Tesla. Die waren helaas minder positief. De omzet steeg, net als de verliezen. In totaal boekte Tesla in het eerste kwartaal van 2017 een verlies van 330,3 miljoen dollar, 17 procent meer dan een jaar eerder. De omzet kwam uit op 2,7 miljard dollar. Analisten blijven hoop houden, vooral omdat de Model 3 in aantocht is. Op de beurs doet Tesla het erg goed: het bedrijf is er zo’n 51 miljard dollar waard. Voor het eerst is dat meer dan tegenhanger General Motors.

 

Bron: zerauto.nl

EV-Nieuws: Tesla wil ‘S3XY’ worden - Automobielmanagement.nl

EV-Nieuws: Tesla wil ‘S3XY’ worden

Heel veel Tesla-nieuws deze week. Wat te denken van een teaser, meerdere aankondigingen en kwartaalcijfers?

"Moet ik mijn Tesla Model S inruilen voor een Model 3?"
Tesla bereidt zich voor op de komst van de nieuwe Model 3 die onder de Model S wordt gepositioneerd. In een blogpost geeft Tesla antwoord op de vraag die kennelijk veel klanten stellen: "Moet ik mijn Model S inruilen voor een Model 3?". Volgens Tesla niet. "Model 3 wordt onze nieuwste auto, maar het is niet ‘versie 3′ of de volgende generatie Tesla. Onze duurdere premium modellen hebben nog steeds de meest geavanceerde technologie", aldus Tesla. "De Model 3 is kleiner, eenvoudiger en zal minder optiekeuzes hebben dan Model S, maar hij zal even moeiteloos rijden en biedt een goede actieradius van ten minste 344 kilometer voor het basismodel. Elke Tesla, dus ook Model 3, wordt standaard geleverd met volledig zelfrijdende hardware die, door middel van over-the-air software-updates, een Tesla aanzienlijk veiliger laat zijn dan een menselijke bestuurder. We zullen doorgaan met het testen en valideren van nieuwe functies, dus klanten kunnen een toenemend aantal updates verwachten dit jaar." De productie van de Model 3 start naar verluidt in juli 2017. Pas in de loop van 2018 komen de eerste auto’s naar Nederland.

Tesla truck
Tesla toonde deze week tevens een eerste foto van een heuse Tesla truck. De volledig elektrische vrachtauto bestaat niet alleen op de computer. Er bestaat volgens Tesla-topman Elon Musk daadwerkelijk een functionerend prototype. De elektrotruck ziet er anders uit dan hedendaagse trucks en kent een betere stroomlijn. Elektrische aandrijving is voor vrachtauto’s voordelig, omdat er direct vanaf stilstand maximale trekkracht voorhanden is. Schakelen zoals bij een dieselauto is niet nodig. Uiteraard moet er wel een flink accupakket in de truck om langere afstanden te kunnen overbruggen. En hoe meer batterijen, hoe zwaarder de vrachtauto wordt. De ontwikkeling van de Tesla truck is dus een hele uitdaging, al belooft Musk dat hij er ooit komt.

S3XY
Er is nog meer Tesla-nieuws: zo wil Elon Musk nog minimaal vier extra Gigafactories bouwen als aanvulling op de al bestaande Gigafactory in Nevada. Een van die fabrieken zou in China komen te staan. Exacte details geeft Musk nog niet. Pas in een later stadium maakt Tesla de locaties bekend. Dan is er ook nog nieuws over de Tesla Model Y, een nieuwe crossover die in 2019 of 2020 op de markt komt. De Model Y wordt gebouwd op een compleet nieuw en volgens Musk veel slimmer platform. Hij deelt dus geen technologie met de Model 3. Musk wil vooral besparen op materialen. Hij noemt als voorbeeld dat de complete bedrading in de Model S ongeveer 3 kilometer lang is. In de Model 3 is dat nog maar 1,5 kilometer. Die van de Model Y wordt maar 100 meter lang. Grappig detail: zodra de Model Y op de markt komt, is de modelreeks van Tesla helemaal af. De Tesla-modellen vormen dan samen het woord "S3XY".

Meer omzet, meer verlies
Dan nog even de kwartaalcijfers van Tesla. Die waren helaas minder positief. De omzet steeg, net als de verliezen. In totaal boekte Tesla in het eerste kwartaal van 2017 een verlies van 330,3 miljoen dollar, 17 procent meer dan een jaar eerder. De omzet kwam uit op 2,7 miljard dollar. Analisten blijven hoop houden, vooral omdat de Model 3 in aantocht is. Op de beurs doet Tesla het erg goed: het bedrijf is er zo’n 51 miljard dollar waard. Voor het eerst is dat meer dan tegenhanger General Motors.

 

Bron: zerauto.nl