Berlijn is daarover in onderhandeling met de organisaties voor de auto-industrie VDA en VDIK, meldt persbureau Reuters. De regering beoogt met de maatregel de totale uitstoot aan stikstof door personenauto’s met een kwart te verminderen.

Het – vermeende – probleem zou zich voordoen bij auto’s met een Euro 4, Euro 5 maar ook een Euro 6 motor. Minister Alexander Dobrindt van transport wil snel tot een akkoord komen om dat nog voor de verkiezingen van 24 september aan de buitenwereld te presenteren. Een dergelijke massale terugroepactie kan de fabrikanten gezamenlijk tussen de 1,5 en 2,5 miljard euro kosten. Daimler heeft afgelopen weekend al gemeld dat er een software update aan staat te komen.

Het dieselprobleem speelt daarmee een steeds grotere rol in de Duitse verkiezingscampagne. Steeds meer steden kondigen op eigen gelegenheid een verbod voor diesels af waarmee ze de landelijke politiek voor de voeten lopen. Inmiddels heeft Horst Seehofer, leider van de CSU, geëist dat er een topconferentie van de bondsregering, de landsregeringen en de autofabrikanten komt om over een centrale aanpak van de problemen te praten. Seehofer zelf heeft de bazen van BMW, Audi en MAN al bij zich ontboden. "Daar wil ik afspraken horen en ook antwoord krijgen op de vragen: wat is er mogelijk en hoeveel gaat dat dan kosten."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding