Achtergrond: Duitse dieselrijder staat op verlies

De ene na de andere stad kondigt een verbod af op dieselauto’s. Vanaf dit weekend zijn diesels van voor 2001 niet meer welkom in Parijs. Lyon, Londen, Madrid, Antwerpen, Mexico en een reeks andere steden hebben al soortgelijke maatregelen ingevoerd of dreigen daarmee. Vooral in Duitsland zit diesel in de hoek waar de klappen vallen, waardoor de bezitter van zo’n auto fors dreigt in te leveren. De Duitse auto-industrie probeert nu in ieder geval terug te slaan.

Achtergrond: Duitse dieselrijder staat op verlies

In Duitsland hebben Stuttgart en Hamburg al aangekondigd diesels vanaf volgend jaar te verbannen. De oberbürgermeister van München, nota bene het hoofdkwartier van BMW, wil zo snel mogelijk hetzelfde doen. Nu dreigt het dieselverbod ook opgeschaald te worden want zowel Beieren als Baden-Würrtemberg willen dieselauto’s ook in de andere grote steden in hun land aan banden leggen. Dat moeten ze ook wel, want Duitsland voldoet nog steeds niet aan de al jaren geldende Europese regels voor schonere lucht, iets wat de milieubeweging Umwelthilfe uitbaat om via de rechter maatregelen te eisen om de hoge concentratie stikstof in de steden terug te dringen. Diesel, toch al ernstig ondermijnd door het VW-schandaal, is daarbij de voor de hand liggende zondebok. Het imago krijgt nog een verdere deuk door de berichten dat de regering in Berlijn zeker twaalf miljoen van die auto’s wil laten terugroepen om de software te updaten.

Door dit alles laten de Duitsers de diesel steeds meer staan. Het aandeel diesel onder de nieuw verkochte personenauto’s is in mei gedaald naar 42 procent terwijl dat een jaar geleden nog 47 procent was en in de jaren daarvoor vaak ver boven de 50 procent lag. Bij particulieren is het doek helemaal gevallen want daar kiest nog maar één op de vijf voor zo’n auto. Bovendien dreigt de hetze, zoals sommige autokenners het noemen, de huidige dieselrijder aardig wat geld te kosten. "Er komen duizenden tweedehands diesels aan waar geen koper voor te vinden is. Dat zal ongetwijfeld tot een enorme prijsval leiden," voorspelt de bekende Duitse auto-expert prof. Ferdinand Dudenhöffer.

Dieselbezitters lijken, zeker in Duitsland, inderdaad zo snel mogelijk de uitgang te zoeken. In de eerste helft van dit jaar zijn 11,5 procent meer van die auto’s ingeruild dan een jaar geleden. Door dat alles is het aantal dagen voordat een tweedehands diesel wordt verkocht inmiddels acht procent hoger dan vorig jaar terwijl een benzine-auto juist sneller verkocht wordt. Dudenhöffer denkt dat vooral ook kleinere bedrijven hun dieselvloot vervangen door benzine of liever nog door elektrisch: "MKB-bedrijven willen niet vanwege hun milieubeleid aan de schandpaal genageld worden." In buurland Oostenrijk, waar diesel nog altijd 57 procent van het wagenpark uitmaakt, heeft een economisch instituut berekent dat de ook daar al ingevoerde of dreigende rijverboden de 2,75 miljoen bezitters van een wat oudere diesel gezamenlijk zeker vijf miljard aan verloren inruilwaarde zal gaan kosten.

Maar de autowereld laat het er onder leiding van het Verband der Automobilindustrie niet bij zitten. Het VDA heeft in strijdbare woorden een ‘transparantie offensief’ aangekondigd om burgers en de overheid nu eens duidelijk te maken hoe de zaken werkelijk liggen. Zowel de overheid als de autorijders zelf zullen zo goed mogelijk worden geïnformeerd over de werkelijke uitstoot en ook het werkelijke verbruik. Bovendien wil het VDA dieselrijders een beetje opvoeden door hen te vertellen hoe ze hun rijstijl zo aan kunnen passen dat ze minder brandstof verbruiken en daardoor ook minder stikstof uitstoten. Op die manier hopen de fabrikanten het tij nog een beetje te keren. CEO Dieter Zetsche van Daimler verwoordt het zo: "Voor het klimaat zijn resultaten beter dan symboolpolitiek."

Achtergrond: Duitse dieselrijder staat op verlies - Automobielmanagement.nl

Achtergrond: Duitse dieselrijder staat op verlies

De ene na de andere stad kondigt een verbod af op dieselauto’s. Vanaf dit weekend zijn diesels van voor 2001 niet meer welkom in Parijs. Lyon, Londen, Madrid, Antwerpen, Mexico en een reeks andere steden hebben al soortgelijke maatregelen ingevoerd of dreigen daarmee. Vooral in Duitsland zit diesel in de hoek waar de klappen vallen, waardoor de bezitter van zo’n auto fors dreigt in te leveren. De Duitse auto-industrie probeert nu in ieder geval terug te slaan.

Achtergrond: Duitse dieselrijder staat op verlies

In Duitsland hebben Stuttgart en Hamburg al aangekondigd diesels vanaf volgend jaar te verbannen. De oberbürgermeister van München, nota bene het hoofdkwartier van BMW, wil zo snel mogelijk hetzelfde doen. Nu dreigt het dieselverbod ook opgeschaald te worden want zowel Beieren als Baden-Würrtemberg willen dieselauto’s ook in de andere grote steden in hun land aan banden leggen. Dat moeten ze ook wel, want Duitsland voldoet nog steeds niet aan de al jaren geldende Europese regels voor schonere lucht, iets wat de milieubeweging Umwelthilfe uitbaat om via de rechter maatregelen te eisen om de hoge concentratie stikstof in de steden terug te dringen. Diesel, toch al ernstig ondermijnd door het VW-schandaal, is daarbij de voor de hand liggende zondebok. Het imago krijgt nog een verdere deuk door de berichten dat de regering in Berlijn zeker twaalf miljoen van die auto’s wil laten terugroepen om de software te updaten.

Door dit alles laten de Duitsers de diesel steeds meer staan. Het aandeel diesel onder de nieuw verkochte personenauto’s is in mei gedaald naar 42 procent terwijl dat een jaar geleden nog 47 procent was en in de jaren daarvoor vaak ver boven de 50 procent lag. Bij particulieren is het doek helemaal gevallen want daar kiest nog maar één op de vijf voor zo’n auto. Bovendien dreigt de hetze, zoals sommige autokenners het noemen, de huidige dieselrijder aardig wat geld te kosten. "Er komen duizenden tweedehands diesels aan waar geen koper voor te vinden is. Dat zal ongetwijfeld tot een enorme prijsval leiden," voorspelt de bekende Duitse auto-expert prof. Ferdinand Dudenhöffer.

Dieselbezitters lijken, zeker in Duitsland, inderdaad zo snel mogelijk de uitgang te zoeken. In de eerste helft van dit jaar zijn 11,5 procent meer van die auto’s ingeruild dan een jaar geleden. Door dat alles is het aantal dagen voordat een tweedehands diesel wordt verkocht inmiddels acht procent hoger dan vorig jaar terwijl een benzine-auto juist sneller verkocht wordt. Dudenhöffer denkt dat vooral ook kleinere bedrijven hun dieselvloot vervangen door benzine of liever nog door elektrisch: "MKB-bedrijven willen niet vanwege hun milieubeleid aan de schandpaal genageld worden." In buurland Oostenrijk, waar diesel nog altijd 57 procent van het wagenpark uitmaakt, heeft een economisch instituut berekent dat de ook daar al ingevoerde of dreigende rijverboden de 2,75 miljoen bezitters van een wat oudere diesel gezamenlijk zeker vijf miljard aan verloren inruilwaarde zal gaan kosten.

Maar de autowereld laat het er onder leiding van het Verband der Automobilindustrie niet bij zitten. Het VDA heeft in strijdbare woorden een ‘transparantie offensief’ aangekondigd om burgers en de overheid nu eens duidelijk te maken hoe de zaken werkelijk liggen. Zowel de overheid als de autorijders zelf zullen zo goed mogelijk worden geïnformeerd over de werkelijke uitstoot en ook het werkelijke verbruik. Bovendien wil het VDA dieselrijders een beetje opvoeden door hen te vertellen hoe ze hun rijstijl zo aan kunnen passen dat ze minder brandstof verbruiken en daardoor ook minder stikstof uitstoten. Op die manier hopen de fabrikanten het tij nog een beetje te keren. CEO Dieter Zetsche van Daimler verwoordt het zo: "Voor het klimaat zijn resultaten beter dan symboolpolitiek."