Toshiba to the rescue

Toshiba lijkt goud in handen te hebben. Het technologiebedrijf heeft een nieuwe autobatterij ontwikkeld waarin een nieuw materiaal wordt toegepast om de capaciteit van de anode te verdubbelen. Bijkomende voordelen: de energiedichtheid is erg hoog en elektrische auto’s zijn in hoog tempo op te laden. Volgens Toshiba zijn zes minuten aan het stopcontact voldoende om weer 320 kilometer te rijden. Toshiba voert momenteel testwerkzaamheden uit met een 50Ah-accupakket. Uit die tests is al gebleken dat de batterij een lange levenscyclus heeft en goed werkt bij lage temperaturen. Ook fijn: de batterij heeft na 5.000 oplaadsessies nog altijd 90 procent van zijn capaciteit. Toshiba beoogt de nieuwe batterij in het fiscale jaar van 2019 te commercialiseren. Deze loopt van april 2018 tot maart 2019.
 

De snelste Porsche Cayman ooit

Porsche demonsteert in de Cayman e-volution de zogeheten Porsche Turbo Charging-technologie. Het gaat hier om een nieuw snellaadsysteem waarmee de sportauto in vijftien minuten tot zo’n tachtig procent opgeladen kan worden. Porsche werkt achter de schermen aan Porsche Turbo Charging met het oog op de nieuwe Mission E die in 2020 op de markt komt. Deze elektrische Porsche zou ongeveer 500 kilometer moeten kunnen rijden. Dat is flink meer dan deze Porsche Cayman e-volution die een rijbereik heeft van zo’n 200 kilometer. De prestaties zijn daarentegen indrukwekkend: hij sprint in 3,3 seconden van stilstand naar 100 km/u.

Elektrische auto van Fiat Chrysler? Voorlopig niet

Waar vrijwel de complete auto-industrie massaal op de elektrische auto duikt, blijft Fiat Chrysler Automobiles rustig de markt aftasten. Sterker nog: CEO Sergio Marchionne stelt dat er nog altijd geen goede business case is voor de elektrische auto. "Ik mag Elon Musk graag, hij is een goede vriend en heeft Tesla op een fantastische manier in de markt gezet, maar ik ben niet overtuigd van de economische haalbaarheid van zijn model. Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn. Ik heb eerder gezegd dat we geld verliezen op iedere Fiat 500e die we in de Verenigde Staten verkopen. De kosten moeten dus drastisch naar beneden. Je kunt geen bedrijf runnen als je constant verlies maakt. Dat werkt gewoon niet", stelt Marchionne. "We gaan zeker ons bedrijf niet op het spel zetten door in het volgende decennium volledig elektrisch te gaan. Dat gaat niet gebeuren." Wat Marchionne wel gaat doen is brandstofmotoren combineren met elektropower met als doel de CO2-uitstoot te verlagen.

Snelle groei Fastned

Fastned heeft ook in het derde kwartaal van 2017 groei gerealiseerd. Een sterke groei bovendien, want ten opzichte van het derde kwartaal van 2016 bedraagt de groei 111 procent. De stroomafzet in het derde kwartaal van 2017 bedroeg 245.030 kWh, een toename van 113 procent dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op 118.024 euro (+111 procent meer). Fastned heeft nu 4.786 actieve klanten. Nederland telt nu zo’n 18.000 volledige elektrische auto’s.

Bron: ZERauto