Sinds 1 september 2017 worden alle auto’s die nieuw op de Europese markt komen getest volgens de nieuwe WLTP-testmethode. Vanaf 1 september 2018 geldt de test voor alle nieuwe auto’s die worden verkocht. Deze WLTP-testmethode vervangt de oude NEDC-test en geeft beter inzicht in de uitstoot van CO2, van schadelijke stoffen en het brandstofverbruik van nieuwe auto’s. Behalve het verduidelijken van de verschillen tussen de oude (NEDC) testcyclus en de nieuwe WLTP-test en de voordelen daarvan, beantwoord de site ook vragen van consumenten over bijvoorbeeld belastingen en brandstofverbruik.  

Invoering WLTP belangrijk

RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: ‘De nieuwe emissietest is voor de consument van groot belang om beter inzicht te krijgen in het werkelijk brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van een auto. De oude NEDC-test was gedateerd en gaf niet langer een betrouwbaar inzicht in de werkelijke uitstoot en het brandstofverbruik van nieuwe personenauto’s. Om die reden is jarenlang gewerkt aan de nieuwe WLTP-test die op 1 september van dit jaar in de EU is ingevoerd.’ Het hele invoeringsproces moet in Nederland op 1 september 2018 zijn afgerond. De WLTP geldt dan voor alle nieuw verkochte auto’s.

Updates

In de loop der tijd wordt de site aangevuld met informatie op basis van nieuwe ontwikkelingen en zaken die nu nog onvoldoende bekend zijn. Deze website is een bewerking van WLTPFacts.eu van ACEA, de Europese brancheorganisatie van auto-, bus- en truckfabrikanten.