Europese Commissie: CO2-uitstoot auto’s in EU moet 30 procent omlaag

De Europese Commissie wil dat de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s en bestelwagens in 2025 15 procent lager ligt dan in 2021 en uiteindelijk in 2030 30 procent minder zal zijn. Volgens de Commissie kan dat in de jaren 2020 tot 2030 170 miljoen ton CO2 besparen, dat is de totale uitstoot van Oostenrijk en Griekenland bij elkaar.

"De auto-industrie ondergaat inmiddels een grondige transformatie. De EU moet deze kans grijpen om een wereldleider te worden. Onder meer de Verenigde Staten en China maken immers heel snel vorderingen. Een voorbeeld: het aandeel van de EU in de wereldwijde verkoop van nieuwe personenauto’s is sinds het begin van de financiële crisis in 2008 gedaald van 34% naar 20%. Om ons marktaandeel te behouden en de overstap naar emissie-arme en emissievrije voertuigen te versnellen heeft de commissie vandaag nieuwe streefcijfers voorgesteld," schrijft de commissie in een toelichting. Brussel spreekt daarbij van ‘ambitieuze, realistische en afdwingbare regels om een gelijk speelveld te creëren voor alle bedrijven die in Europa actief zijn.’ De voorgestelde streefcijfers voor CO2-reductie zijn gebaseerd op een grondige analyse waarbij heel wat belanghebbenden betrokken waren, van ngo’s tot vertegenwoordigers van de sector.

Wereldwijde race

Maroš Šefcovic, Europees commissaris voor de energie-unie: "In dit tijdperk maken we de overgang naar een klimaatvriendelijke economie. De voorstellen van vandaag creëren de omstandigheden waaronder de Europese fabrikanten de leiding kunnen nemen in plaats van te volgen. Het pakket zal hen ertoe aanzetten de beste, schoonste en meest concurrerende auto’s te produceren en aldus het vertrouwen van de consument terug te winnen. Dit is een grote stap naar een moderne, duurzame Europese economie met schonere lucht in de steden en een betere integratie van hernieuwbare energiebronnen in de huidige en toekomstige energiesystemen." Collega Miguel Arias Cañete voor klimaatactie en energie voegt daar aan toe: "De wereldwijde race naar schone auto’s is begonnen. Dit is onomkeerbaar. Maar Europa moet orde op zaken stellen en het voortouw nemen in deze mondiale verschuiving. We hebben de juiste maatregelen en stimulansen nodig, zoals deze CO2-streefcijfers voor auto’s en bestelwagens. Met het oog op de tussentijdse doelstellingen voor 2025 beginnen we nu al te investeren. Met de streefdoelen voor 2030 zorgen we voor stabiliteit en continuïteit in die investeringen." 

Reactie autofabrikanten

De automakers zijn het met bovenstaande helemaal niet mee eens. De belangenclub van Europese autobouwers ACEA schrijft in een reactie dat een reductie van 15 procent in 2025 niet haalbaar is en dat een reductie van 30 procent in 2030 ook te ambitieus is. Zelf denkt de industrie eerder aan 20 procent. Volgens ACEA levert dat ‘hoge, maar acceptabele kosten’ op. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

30% Verlaging van de CO2-uitstoot van in 2030 geproduceerde auto’s vind ik weinig ambitieus. Dit betekent dat over 13 jaar nieuwe auto’s nog steeds 70% van de CO2 uitstoten. Is die verlaging trouwens op basis van de norm of op basis van de werkelijke uitstoot in 2021? Gaat het om de uitstoot per voertuig? Wat zijn dan de gevolgen voor de totale uitstoot als het wagenpark in de EU blijft groeien? En hoeveel van de relatief vervuilende voertuigen die nu rondrijden, rijden in 2030 nog steeds? Bovendien gaat het om “streefcijfers”.
Alle beetjes helpen natuurlijk, maar ik denk niet dat dit de manier is om het beter te doen dan bijv. China en zo wereldleider te worden. Daar is (veel) meer voor nodig.

Geplaatst door: FS op

de wereld verbeteren is mooi, maar laten wij als branche en als nederlandse overheid er nu maar voor zorgen dat de consument weer nieuwe auto,s gaat kopen. dat zal op zich al een hele verbetering opleveren zeker als we de sturing naar lage co2 auto,s beter stimuleren als nu het geval is.

Geplaatst door: piet zeeuw op
Europese Commissie: CO2-uitstoot auto’s in EU moet 30 procent omlaag - Automobielmanagement.nl

Europese Commissie: CO2-uitstoot auto’s in EU moet 30 procent omlaag

De Europese Commissie wil dat de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto’s en bestelwagens in 2025 15 procent lager ligt dan in 2021 en uiteindelijk in 2030 30 procent minder zal zijn. Volgens de Commissie kan dat in de jaren 2020 tot 2030 170 miljoen ton CO2 besparen, dat is de totale uitstoot van Oostenrijk en Griekenland bij elkaar.

"De auto-industrie ondergaat inmiddels een grondige transformatie. De EU moet deze kans grijpen om een wereldleider te worden. Onder meer de Verenigde Staten en China maken immers heel snel vorderingen. Een voorbeeld: het aandeel van de EU in de wereldwijde verkoop van nieuwe personenauto’s is sinds het begin van de financiële crisis in 2008 gedaald van 34% naar 20%. Om ons marktaandeel te behouden en de overstap naar emissie-arme en emissievrije voertuigen te versnellen heeft de commissie vandaag nieuwe streefcijfers voorgesteld," schrijft de commissie in een toelichting. Brussel spreekt daarbij van ‘ambitieuze, realistische en afdwingbare regels om een gelijk speelveld te creëren voor alle bedrijven die in Europa actief zijn.’ De voorgestelde streefcijfers voor CO2-reductie zijn gebaseerd op een grondige analyse waarbij heel wat belanghebbenden betrokken waren, van ngo’s tot vertegenwoordigers van de sector.

Wereldwijde race

Maroš Šefcovic, Europees commissaris voor de energie-unie: "In dit tijdperk maken we de overgang naar een klimaatvriendelijke economie. De voorstellen van vandaag creëren de omstandigheden waaronder de Europese fabrikanten de leiding kunnen nemen in plaats van te volgen. Het pakket zal hen ertoe aanzetten de beste, schoonste en meest concurrerende auto’s te produceren en aldus het vertrouwen van de consument terug te winnen. Dit is een grote stap naar een moderne, duurzame Europese economie met schonere lucht in de steden en een betere integratie van hernieuwbare energiebronnen in de huidige en toekomstige energiesystemen." Collega Miguel Arias Cañete voor klimaatactie en energie voegt daar aan toe: "De wereldwijde race naar schone auto’s is begonnen. Dit is onomkeerbaar. Maar Europa moet orde op zaken stellen en het voortouw nemen in deze mondiale verschuiving. We hebben de juiste maatregelen en stimulansen nodig, zoals deze CO2-streefcijfers voor auto’s en bestelwagens. Met het oog op de tussentijdse doelstellingen voor 2025 beginnen we nu al te investeren. Met de streefdoelen voor 2030 zorgen we voor stabiliteit en continuïteit in die investeringen." 

Reactie autofabrikanten

De automakers zijn het met bovenstaande helemaal niet mee eens. De belangenclub van Europese autobouwers ACEA schrijft in een reactie dat een reductie van 15 procent in 2025 niet haalbaar is en dat een reductie van 30 procent in 2030 ook te ambitieus is. Zelf denkt de industrie eerder aan 20 procent. Volgens ACEA levert dat ‘hoge, maar acceptabele kosten’ op. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

30% Verlaging van de CO2-uitstoot van in 2030 geproduceerde auto’s vind ik weinig ambitieus. Dit betekent dat over 13 jaar nieuwe auto’s nog steeds 70% van de CO2 uitstoten. Is die verlaging trouwens op basis van de norm of op basis van de werkelijke uitstoot in 2021? Gaat het om de uitstoot per voertuig? Wat zijn dan de gevolgen voor de totale uitstoot als het wagenpark in de EU blijft groeien? En hoeveel van de relatief vervuilende voertuigen die nu rondrijden, rijden in 2030 nog steeds? Bovendien gaat het om “streefcijfers”.
Alle beetjes helpen natuurlijk, maar ik denk niet dat dit de manier is om het beter te doen dan bijv. China en zo wereldleider te worden. Daar is (veel) meer voor nodig.

Geplaatst door: FS op

de wereld verbeteren is mooi, maar laten wij als branche en als nederlandse overheid er nu maar voor zorgen dat de consument weer nieuwe auto,s gaat kopen. dat zal op zich al een hele verbetering opleveren zeker als we de sturing naar lage co2 auto,s beter stimuleren als nu het geval is.

Geplaatst door: piet zeeuw op