"De auto-industrie ondergaat inmiddels een grondige transformatie. De EU moet deze kans grijpen om een wereldleider te worden. Onder meer de Verenigde Staten en China maken immers heel snel vorderingen. Een voorbeeld: het aandeel van de EU in de wereldwijde verkoop van nieuwe personenauto’s is sinds het begin van de financiële crisis in 2008 gedaald van 34% naar 20%. Om ons marktaandeel te behouden en de overstap naar emissie-arme en emissievrije voertuigen te versnellen heeft de commissie vandaag nieuwe streefcijfers voorgesteld," schrijft de commissie in een toelichting. Brussel spreekt daarbij van ‘ambitieuze, realistische en afdwingbare regels om een gelijk speelveld te creëren voor alle bedrijven die in Europa actief zijn.’ De voorgestelde streefcijfers voor CO2-reductie zijn gebaseerd op een grondige analyse waarbij heel wat belanghebbenden betrokken waren, van ngo’s tot vertegenwoordigers van de sector.

Wereldwijde race

Maroš Šefcovic, Europees commissaris voor de energie-unie: "In dit tijdperk maken we de overgang naar een klimaatvriendelijke economie. De voorstellen van vandaag creëren de omstandigheden waaronder de Europese fabrikanten de leiding kunnen nemen in plaats van te volgen. Het pakket zal hen ertoe aanzetten de beste, schoonste en meest concurrerende auto’s te produceren en aldus het vertrouwen van de consument terug te winnen. Dit is een grote stap naar een moderne, duurzame Europese economie met schonere lucht in de steden en een betere integratie van hernieuwbare energiebronnen in de huidige en toekomstige energiesystemen." Collega Miguel Arias Cañete voor klimaatactie en energie voegt daar aan toe: "De wereldwijde race naar schone auto’s is begonnen. Dit is onomkeerbaar. Maar Europa moet orde op zaken stellen en het voortouw nemen in deze mondiale verschuiving. We hebben de juiste maatregelen en stimulansen nodig, zoals deze CO2-streefcijfers voor auto’s en bestelwagens. Met het oog op de tussentijdse doelstellingen voor 2025 beginnen we nu al te investeren. Met de streefdoelen voor 2030 zorgen we voor stabiliteit en continuïteit in die investeringen." 

Reactie autofabrikanten

De automakers zijn het met bovenstaande helemaal niet mee eens. De belangenclub van Europese autobouwers ACEA schrijft in een reactie dat een reductie van 15 procent in 2025 niet haalbaar is en dat een reductie van 30 procent in 2030 ook te ambitieus is. Zelf denkt de industrie eerder aan 20 procent. Volgens ACEA levert dat ‘hoge, maar acceptabele kosten’ op.