EV-nieuws: Elektrisch rijden in Benelux makkelijker maken

Het moet in de Benelux eenvoudiger worden om elektrisch te rijden. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daarom met collega’s in de Benelux afgesproken om elektrische laadpunten simpeler en bereikbaarder te maken, onder meer door een simpele betaling.

Elektrisch rijden in Benelux makkelijker maken  

Van Veldhoven: "Je elektrische voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon. Toch vragen mensen zich als ze lange afstanden moeten overbruggen af: ‘Zijn er in het buitenland wel voldoende oplaadpunten, kan ik er betalen met mijn Nederlandse pas en zijn de prijzen ongeveer gelijk’? Samen met België en Luxemburg zorgen we er nu voor dat dit in onze landen alvast helder is. Hopelijk volgt de rest van Europa snel."

België, Luxemburg en Nederland zijn vooruitstrevend als het om elektrisch rijden gaat. Nu al rijdt 25 procent van alle plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen in de Europese Unie rond in de Benelux en bovendien staan 31 procent van alle laadpunten hier. Door de nieuwe afspraken zullen we de eerste drie aaneengesloten landen vormen waar door te laden met de eigen laadpas of app nu simpel elektrisch kan worden doorgereden. Nederland heeft de doelstelling dat vanaf 2030 nieuwe auto’s geen schadelijke stoffen meer mogen uitstoten. In 2050 moet de CO?-uitstoot ten opzichte van 1990 met 60 procent zijn afgenomen.

Compacte elektrische auto uit Zweden: Uniti One

De Zweedse start-up Uniti heeft met de kleine One grootse plannen. De elektrische auto moet een actieradius krijgen van 300 kilometer en niet meer dan 14.900 euro gaan kosten. Dat klinkt als een veelbelovend concept.

Uiteraard is de Uniti One nog geen realiteit, maar Uniti geeft wel aan serieus werk te gaan maken van de Uniti One. De basisversie moet 14.900 euro gaan kosten en het topmodel 19.900 euro: nog altijd betaalbaar. Meer dan duizend mensen hebben inmiddels een order geplaatst. Wanneer de productie moet starten is nog niet bekend.

De auto moet verkrijgbaar worden als twee-, vier- of vijfzitter. Het accupakket heeft een capaciteit van 22 kWh, volgens Uniti goed voor 300 kilometer. Met een snellader thuis moet het accupakket volledig zijn opgeladen in 3 uur en 10 minuten of 200 kilometer in 30 minuten. En de prestaties? De 0-80-sprint duurt 3,5 seconden en de topsnelheid komt uit op 130 km/u. Het is vooral een auto voor de binnenstad met een klein stukje snelweg. Volgens Uniti dus ideaal voor het woon-werkverkeer.
De Uniti One gaat in Zweden onder meer verkocht worden via de MediaMarkt. Bekijk onderstaand het filmpje.

Bron: ZERauto 
 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

EV-nieuws: Elektrisch rijden in Benelux makkelijker maken - Automobielmanagement.nl

EV-nieuws: Elektrisch rijden in Benelux makkelijker maken

Het moet in de Benelux eenvoudiger worden om elektrisch te rijden. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daarom met collega’s in de Benelux afgesproken om elektrische laadpunten simpeler en bereikbaarder te maken, onder meer door een simpele betaling.

Elektrisch rijden in Benelux makkelijker maken  

Van Veldhoven: "Je elektrische voertuig van energie voorzien zou net zo simpel moeten zijn als het opladen van je telefoon. Toch vragen mensen zich als ze lange afstanden moeten overbruggen af: ‘Zijn er in het buitenland wel voldoende oplaadpunten, kan ik er betalen met mijn Nederlandse pas en zijn de prijzen ongeveer gelijk’? Samen met België en Luxemburg zorgen we er nu voor dat dit in onze landen alvast helder is. Hopelijk volgt de rest van Europa snel."

België, Luxemburg en Nederland zijn vooruitstrevend als het om elektrisch rijden gaat. Nu al rijdt 25 procent van alle plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen in de Europese Unie rond in de Benelux en bovendien staan 31 procent van alle laadpunten hier. Door de nieuwe afspraken zullen we de eerste drie aaneengesloten landen vormen waar door te laden met de eigen laadpas of app nu simpel elektrisch kan worden doorgereden. Nederland heeft de doelstelling dat vanaf 2030 nieuwe auto’s geen schadelijke stoffen meer mogen uitstoten. In 2050 moet de CO?-uitstoot ten opzichte van 1990 met 60 procent zijn afgenomen.

Compacte elektrische auto uit Zweden: Uniti One

De Zweedse start-up Uniti heeft met de kleine One grootse plannen. De elektrische auto moet een actieradius krijgen van 300 kilometer en niet meer dan 14.900 euro gaan kosten. Dat klinkt als een veelbelovend concept.

Uiteraard is de Uniti One nog geen realiteit, maar Uniti geeft wel aan serieus werk te gaan maken van de Uniti One. De basisversie moet 14.900 euro gaan kosten en het topmodel 19.900 euro: nog altijd betaalbaar. Meer dan duizend mensen hebben inmiddels een order geplaatst. Wanneer de productie moet starten is nog niet bekend.

De auto moet verkrijgbaar worden als twee-, vier- of vijfzitter. Het accupakket heeft een capaciteit van 22 kWh, volgens Uniti goed voor 300 kilometer. Met een snellader thuis moet het accupakket volledig zijn opgeladen in 3 uur en 10 minuten of 200 kilometer in 30 minuten. En de prestaties? De 0-80-sprint duurt 3,5 seconden en de topsnelheid komt uit op 130 km/u. Het is vooral een auto voor de binnenstad met een klein stukje snelweg. Volgens Uniti dus ideaal voor het woon-werkverkeer.
De Uniti One gaat in Zweden onder meer verkocht worden via de MediaMarkt. Bekijk onderstaand het filmpje.

Bron: ZERauto 
 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding