EV Nieuws: Ultrasnellaadstation in Europa

Elektrisch rijden kan pas echt doorbreken als de oplaadtijd van de batterij vergelijkbaar is met de duur van een tankbeurt van een auto met conventionele brandstofmotor. Met de komst van ultrasnellaadstations komen we steeds dichter in de buurt.

Eerste publieke ultrasnellaadstation in Europa in gebruik

Allego heeft deze week het eerste openbare ultrasnellaadstation van Europa officieel in gebruik genomen. Deze nieuwe generatie snelladers zijn onderdeel van een grensoverschrijdend laadnetwerk dat beschikt over toekomstgerichte laadtechnologie. Allego is bezig met de uitrol van dit netwerk en plaatst langs een route door Nederland, België, Duitsland en de Oostenrijkse grens 21 van deze laders, zo maakt de onderneming bekend.

Met de ultrasnelladers kunnen toekomstige elektrische auto’s die geschikt zijn voor lange afstanden in slechts vijf minuten een bereik van honderd kilometer laden. De eerste ultrasnelladers zijn te vinden in Kleinostheim aan de A3 in Neder-Franken.

De vier laders zijn direct bij de afrit van Afschaffenburg-West, bij Saaläcker Straße, geplaatst. Vier elektrische auto’s kunnen tegelijkertijd met 175 kW worden opgeladen. In het voorjaar van 2018 worden de laadpunten opgewaardeerd, zodat bij twee van de vier laadpalen zelfs tot 350 kW kan worden opgeladen. De laadsessie verloopt dan nog sneller.
 

Elektrisch studiemodel Infiniti naar Detroit

Infiniti presenteert op de Detroit Auto Show 2018 in januari een elektrische conceptcar in de vorm van een sportief gestileerde sedan.

Op termijn komt Infiniti met een volledig elektrische auto, vermoedelijk in de loop van 2019. Het studiemodel voor Detroit geeft een voorproefje van die auto. Infiniti benadrukt dat de elektrische auto een volledig op zichzelf staand model is, in plaats van een elektrische variant van een bestaand model. De auto staat ook niet op het platform van de Nissan Leaf.

De elektrische sedan krijgt designdetails van de Infiniti Prototype 9 die dit jaar debuteerde tijdens de Monterey car week in Californië. Technische details zijn nog niet bekend.

"As a new wave of technologies begins to take shape, our Detroit concept car heralds a new generation of Infiniti. A seamless and stunning new design philosophy demonstrating Infiniti artistry in the new age of autonomy and breakthrough drivetrains. In Detroit, shown alongside Prototype 9, Infiniti aims to showcase a new elegance, one that strikes harmony and simplicity in a complex world", zegt Alfonso Albaisa, SVP Global Design.

"The new Infiniti concept car will take the traditional sedan architecture to its next stage of evolution. A shift toward smarter, more compact and less intrusive powertrains; we were able to create an alternative form with flowing gestures, more engaging in character and more enriching in experience. With its long cabin, balanced proportions and muscular stance, the concept heralds in a new era for Infiniti models", aldus Karim Habib, Infiniti Executive Design Director.
 

McLaren heeft een volledig elektrisch prototype

McLaren ontwikkelingsdirecteur Dan Parry-Williams heeft tegen AutoCar verklapt dat de Britse sportautobouwer al een volledig elektrisch prototype heeft.

Productieplannen zijn er op dit moment nog niet, omdat er volgens McLaren nog te veel hindernissen zijn. "We willen kijken hoe we rijplezier kunnen blijven leveren. We hebben nog een hele weg te gaan voordat we met een productiemodel kunnen komen."

Volgens Parry-Williams is vooral de batterij het probleem. Een elektrische auto met een actieradius van 500 kilometer is na een half uur circuitgebruik helemaal leeg. "Daarna moet je de auto weer opladen. De hoeveelheid energie die je nodig hebt om hoge prestaties op een circuit neer te zetten is verbijsterend." Dus nee, verwacht binnen een aantal jaar geen volledig elektrische McLaren. Vanaf 2022 is de helft van alle verkochte McLarens wel een hybride.
 

Nissan Leaf nu op drie locaties gebouwd

Nissan produceert de nieuwe generatie Leaf nu op drie locaties op de wereld. De productie begon allereerst in Japan. De elektrische auto wordt nu ook in Engeland en Noord-Amerika gebouwd.
Nissan bouwt de Leaf in Oppama (Japan), Tennessee (Amerika) en Sunderland (Engeland). Exemplaren die naar Nederland komen, zijn gebouwd in Engeland. Die fabriek is bedoeld voor de Europese landen. De productie van de accupakketten voor Europa vindt eveneens in Groot-Brittannië plaats. Nissan levert de Leaf allereerst met een 40 kWh-accupakket. In de loop van 2018 komt daar een 60 kWh-variant bij.
De nieuwe Nissan Leaf verkoopt bovengemiddeld goed. In de eerste verkoopmaand (oktober 2017) noteerde Nissan een nieuw verkooprecord. Van de eerste Leaf zijn wereldwijd ongeveer 300.000 exemplaren verkocht. Nissan hoopt van de nieuwe Leaf op z’n minst 600.000 exemplaren te bouwen.
In Europa gaat de verkoop ook goed van start. In de eerste twee maanden na de onthulling in oktober 2017 heeft Nissan in Europa al 10.000 orders ontvangen. In februari arriveert de Leaf in de Europese showrooms.

Bron: ZERauto 

 

EV Nieuws: Ultrasnellaadstation in Europa - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: Ultrasnellaadstation in Europa

Elektrisch rijden kan pas echt doorbreken als de oplaadtijd van de batterij vergelijkbaar is met de duur van een tankbeurt van een auto met conventionele brandstofmotor. Met de komst van ultrasnellaadstations komen we steeds dichter in de buurt.

Eerste publieke ultrasnellaadstation in Europa in gebruik

Allego heeft deze week het eerste openbare ultrasnellaadstation van Europa officieel in gebruik genomen. Deze nieuwe generatie snelladers zijn onderdeel van een grensoverschrijdend laadnetwerk dat beschikt over toekomstgerichte laadtechnologie. Allego is bezig met de uitrol van dit netwerk en plaatst langs een route door Nederland, België, Duitsland en de Oostenrijkse grens 21 van deze laders, zo maakt de onderneming bekend.

Met de ultrasnelladers kunnen toekomstige elektrische auto’s die geschikt zijn voor lange afstanden in slechts vijf minuten een bereik van honderd kilometer laden. De eerste ultrasnelladers zijn te vinden in Kleinostheim aan de A3 in Neder-Franken.

De vier laders zijn direct bij de afrit van Afschaffenburg-West, bij Saaläcker Straße, geplaatst. Vier elektrische auto’s kunnen tegelijkertijd met 175 kW worden opgeladen. In het voorjaar van 2018 worden de laadpunten opgewaardeerd, zodat bij twee van de vier laadpalen zelfs tot 350 kW kan worden opgeladen. De laadsessie verloopt dan nog sneller.
 

Elektrisch studiemodel Infiniti naar Detroit

Infiniti presenteert op de Detroit Auto Show 2018 in januari een elektrische conceptcar in de vorm van een sportief gestileerde sedan.

Op termijn komt Infiniti met een volledig elektrische auto, vermoedelijk in de loop van 2019. Het studiemodel voor Detroit geeft een voorproefje van die auto. Infiniti benadrukt dat de elektrische auto een volledig op zichzelf staand model is, in plaats van een elektrische variant van een bestaand model. De auto staat ook niet op het platform van de Nissan Leaf.

De elektrische sedan krijgt designdetails van de Infiniti Prototype 9 die dit jaar debuteerde tijdens de Monterey car week in Californië. Technische details zijn nog niet bekend.

"As a new wave of technologies begins to take shape, our Detroit concept car heralds a new generation of Infiniti. A seamless and stunning new design philosophy demonstrating Infiniti artistry in the new age of autonomy and breakthrough drivetrains. In Detroit, shown alongside Prototype 9, Infiniti aims to showcase a new elegance, one that strikes harmony and simplicity in a complex world", zegt Alfonso Albaisa, SVP Global Design.

"The new Infiniti concept car will take the traditional sedan architecture to its next stage of evolution. A shift toward smarter, more compact and less intrusive powertrains; we were able to create an alternative form with flowing gestures, more engaging in character and more enriching in experience. With its long cabin, balanced proportions and muscular stance, the concept heralds in a new era for Infiniti models", aldus Karim Habib, Infiniti Executive Design Director.
 

McLaren heeft een volledig elektrisch prototype

McLaren ontwikkelingsdirecteur Dan Parry-Williams heeft tegen AutoCar verklapt dat de Britse sportautobouwer al een volledig elektrisch prototype heeft.

Productieplannen zijn er op dit moment nog niet, omdat er volgens McLaren nog te veel hindernissen zijn. "We willen kijken hoe we rijplezier kunnen blijven leveren. We hebben nog een hele weg te gaan voordat we met een productiemodel kunnen komen."

Volgens Parry-Williams is vooral de batterij het probleem. Een elektrische auto met een actieradius van 500 kilometer is na een half uur circuitgebruik helemaal leeg. "Daarna moet je de auto weer opladen. De hoeveelheid energie die je nodig hebt om hoge prestaties op een circuit neer te zetten is verbijsterend." Dus nee, verwacht binnen een aantal jaar geen volledig elektrische McLaren. Vanaf 2022 is de helft van alle verkochte McLarens wel een hybride.
 

Nissan Leaf nu op drie locaties gebouwd

Nissan produceert de nieuwe generatie Leaf nu op drie locaties op de wereld. De productie begon allereerst in Japan. De elektrische auto wordt nu ook in Engeland en Noord-Amerika gebouwd.
Nissan bouwt de Leaf in Oppama (Japan), Tennessee (Amerika) en Sunderland (Engeland). Exemplaren die naar Nederland komen, zijn gebouwd in Engeland. Die fabriek is bedoeld voor de Europese landen. De productie van de accupakketten voor Europa vindt eveneens in Groot-Brittannië plaats. Nissan levert de Leaf allereerst met een 40 kWh-accupakket. In de loop van 2018 komt daar een 60 kWh-variant bij.
De nieuwe Nissan Leaf verkoopt bovengemiddeld goed. In de eerste verkoopmaand (oktober 2017) noteerde Nissan een nieuw verkooprecord. Van de eerste Leaf zijn wereldwijd ongeveer 300.000 exemplaren verkocht. Nissan hoopt van de nieuwe Leaf op z’n minst 600.000 exemplaren te bouwen.
In Europa gaat de verkoop ook goed van start. In de eerste twee maanden na de onthulling in oktober 2017 heeft Nissan in Europa al 10.000 orders ontvangen. In februari arriveert de Leaf in de Europese showrooms.

Bron: ZERauto