Uit door de Britse regering gepubliceerde cijfers blijkt dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s daar in de eerste tien maanden van dit jaar 121,1 g/km bedroeg. Over heel 2016 lag dat cijfers in Groot-Brittannië nog op 120,3 g/km. Dat maakt een eind aan de gestage daling met gemiddelde 4,02 g/km per jaar sinds 2003. De ommekeer heeft alles te maken met de zeker bij de Britten sterk ingezakte verkopen van dieselauto’s ten gunste van wat elektrische maar toch nog altijd vooral van benzinemodellen. Die stoten meer CO2 uit dan hun diesel collega’s.
De cijfers zijn bij elkaar gezocht door de occassionsite Buyacar.co.uk. Directeur Austin Collins: "Veel klanten zeggen dat ze geen diesel meer willen zelfs als hen dat meer brandstof kost. Maar voor veel mensen, vooral als ze veel kilometers maken, is diesel nog altijd een goede optie. Als de overheid haar CO2 doelen wil halen, dan zal ze toch moeten zorgen dat mensen weer meer van de nieuwste diesels kopen omdat die er 20 procent minder van uitstoten dan vergelijkbare benzinewagens."