Audi moet nog eens 130.000 auto’s terugroepen

De Duitse verkeersdienst KBA heeft Audi opgeroepen nog eens 130.000 auto’s terug te roepen om ‘gesjoemel’ te herstellen.

Audi moet nog eens 130.000 auto’s terugroepen

In Duitsland zelf betreft dat 77.600 auto’s, de rest rijdt elders in de wereld rond. Het gaat daarbij om auto’s met een V6-dieselmotor en daarmee om vrijwel alle modellen van Audi, van de A4 tot en met de Q7.

Volgens het Kraftfahrt-Bundesambt KBA zijn die voertuigen voorzien van ‘niet toegelaten afschakelinrichtingen’. De verplichte terugroepactie is het resultaat van het intensieve onderzoek dat Audi en andere VW-bedrijven in nauwe samenwerking met de autoriteiten uitvoeren naar eventuele illegale apparatuur of software in hun auto’s. Audi is bezig met het ontwikkelen van de updates die nodig zijn om de nieuwe problemen te verhelpen. Die moeten eerst weer worden goedgekeurd door het KBA voordat ze uitgevoerd kunnen worden. "Zodra dat rond is zullen we de betrokken klanten informeren," heeft Audi meegedeeld. Het bedrijf benadrukt daarbij dat auto’s die nu nieuw worden verkocht wel aan alle eisen voldoen.

De Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer heeft kritiek op Audi: "Dit is meer dan pijnlijk. Het kan niet zo zijn dat het KBA een terugroepactie eist en dat de klanten dat vervolgens via de media moeten vernemen."

Audi moet nog eens 130.000 auto’s terugroepen - Automobielmanagement.nl

Audi moet nog eens 130.000 auto’s terugroepen

De Duitse verkeersdienst KBA heeft Audi opgeroepen nog eens 130.000 auto’s terug te roepen om ‘gesjoemel’ te herstellen.

Audi moet nog eens 130.000 auto’s terugroepen

In Duitsland zelf betreft dat 77.600 auto’s, de rest rijdt elders in de wereld rond. Het gaat daarbij om auto’s met een V6-dieselmotor en daarmee om vrijwel alle modellen van Audi, van de A4 tot en met de Q7.

Volgens het Kraftfahrt-Bundesambt KBA zijn die voertuigen voorzien van ‘niet toegelaten afschakelinrichtingen’. De verplichte terugroepactie is het resultaat van het intensieve onderzoek dat Audi en andere VW-bedrijven in nauwe samenwerking met de autoriteiten uitvoeren naar eventuele illegale apparatuur of software in hun auto’s. Audi is bezig met het ontwikkelen van de updates die nodig zijn om de nieuwe problemen te verhelpen. Die moeten eerst weer worden goedgekeurd door het KBA voordat ze uitgevoerd kunnen worden. "Zodra dat rond is zullen we de betrokken klanten informeren," heeft Audi meegedeeld. Het bedrijf benadrukt daarbij dat auto’s die nu nieuw worden verkocht wel aan alle eisen voldoen.

De Duitse auto-expert Ferdinand Dudenhöffer heeft kritiek op Audi: "Dit is meer dan pijnlijk. Het kan niet zo zijn dat het KBA een terugroepactie eist en dat de klanten dat vervolgens via de media moeten vernemen."