Volvo wil zonnepanelen op fabriek Gent

Volvo Cars is van plan 60.000 zonnepanelen te plaatsen op de daken van haar autofabriek in het Belgische Gent. De panelen zouden jaarlijks 12 GW/u aan stroom moeten kunnen opwekken.

Volvo heeft de plannen onthuld tijdens een bezoek van de Vlaamse minister voor energie Bart Tommelein. Die noemt het project belangrijk om de Vlaamse doelstellingen voor schone energie te halen. De overheid is daarom bereid Volvo via zogenaamde groenestroomcertificaten financiële steun te verlenen. "Dat is nodig om die grote projecten rendabel te maken. Gezinnen met zonnepanelen hebben een terugdraaiende teller, grote bedrijven niet. Dat moet op een andere manier – op basis van het rendement – bekeken worden," aldus Tommelein.

Lynk & Co

Onlangs werd ook bekend dat de Belgische fabriek, waar momenteel 5.500 mensen werken, vermoedelijk ook auto’s van zusterbedrijf Lynk & Co voor de Europese markt mag gaan bouwen. Lynk & Co, net als Volvo onderdeel van het Chinese Geely, wil volgend jaar al het eerste model in Europa lanceren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volvo wil zonnepanelen op fabriek Gent - Automobielmanagement.nl

Volvo wil zonnepanelen op fabriek Gent

Volvo Cars is van plan 60.000 zonnepanelen te plaatsen op de daken van haar autofabriek in het Belgische Gent. De panelen zouden jaarlijks 12 GW/u aan stroom moeten kunnen opwekken.

Volvo heeft de plannen onthuld tijdens een bezoek van de Vlaamse minister voor energie Bart Tommelein. Die noemt het project belangrijk om de Vlaamse doelstellingen voor schone energie te halen. De overheid is daarom bereid Volvo via zogenaamde groenestroomcertificaten financiële steun te verlenen. "Dat is nodig om die grote projecten rendabel te maken. Gezinnen met zonnepanelen hebben een terugdraaiende teller, grote bedrijven niet. Dat moet op een andere manier – op basis van het rendement – bekeken worden," aldus Tommelein.

Lynk & Co

Onlangs werd ook bekend dat de Belgische fabriek, waar momenteel 5.500 mensen werken, vermoedelijk ook auto’s van zusterbedrijf Lynk & Co voor de Europese markt mag gaan bouwen. Lynk & Co, net als Volvo onderdeel van het Chinese Geely, wil volgend jaar al het eerste model in Europa lanceren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding