Uit het onderzoek van Nuon naar het gebruik van de laadpunten in steden waar meer dan 200 laadpunten voor elektrische auto’s staan, blijkt dat de oplaadpunten in Amsterdam en Den Haag het meest worden gebruikt. Gemiddeld wordt een laadpunt in Amsterdam gemiddeld 11 uur per dag gebruikt. In Groningen is dat slechts 5 uur per dag.

Opvallend is dat onder meer Rotterdam beduidend lager scoort dan de grote steden Amsterdam en Den Haag, en dat Randstedelijke gemeenten in het algemeen hoger op de ranglijst staan dan gemeenten buiten de Randstad. Ook opvallend is dat de steden Haarlem, Enschede en Zwolle – waar wel laadpunten beschikbaar zijn – ontbreken in de top 20 van Nederland. Toch behoren deze gemeenten wat betreft het inwoneraantal wel tot de top 20 van Nederland, maar qua aantal laadpunten dus niet. Volgens Nuon duidt dit mogelijk op een tekort aan elektrische laadpunten in deze steden.

"Uit onze jarenlange ervaring met laadpunten in gemeenten als Utrecht en Amsterdam, weten we dat het verschil in gebruik van laadpunten samenhangt met twee factoren: plaatsingsbeleid en dichtheid van elektrische auto’s", aldus Joris Hupperets, directeur E-mobility bij Nuon.

Techrules Ren RS: bizarre supercar met turbinetechnologie

De Chinese onderneming Techrules presenteert op de Autosalon van Genève het productiedesign van de high-performance Ren RS supercar.

Lichtgewicht eenzitter
De Techrules Ren RS is een eenzitter en een lichtgewicht variant van de Ren supercar die in 2017 debuteerde op de Autosalon van Genève. Het design van de auto is afkomstig van Fabrizio en Giorgetto Giugiaro. Niet de minsten dus.

Vier of zes elektromotoren
De Ren RS mag alleen het circuit op en wordt leverbaar met naar keuze vier of zes elektromotoren. In de laatste configuratie heeft de Ren RS twee elektromotoren vóór en vier achter met een systeemvermogen van 960 kW (1.305 pk). Meer dan genoeg power om de auto in slechts 3 seconden naar 100 km/u te laten sprinten. De topsnelheid bedraagt 330 km/u.

Turbine-Recharging Electric Vehicle

Het hart van de Ren RS wordt gevormd door een zogeheten Turbine-Recharging Electric Vehicle-aandrijflijn, kortweg TREV. De turbinetechniek dient als range extender en laadt alleen het 28 kWh accupakket op dat de elektromotoren weer van kracht voorziet. Het TREV-systeem is in eigen huis ontwikkeld en er is zelfs patent voor aangevraagd. De slimme technologie resulteert in een actieradius van 1.170 kilometer op 80 liter dieselbrandstof.

Binnen twee jaar op de markt
De marktlancering van de Ren RS moet binnen twee jaar plaatsvinden, tezamen met andere voertuigen, zoals stadsauto’s.

Renault ZOE R110: de snelste ZOE tot nu toe

Renault breidt het leveringsprogramma van de ZOE uit met een sterkere variant: de Renault ZOE R110. Ten opzichte van de Renault ZOE R90 levert de R110-versie 12 kW (16 pk) meer vermogen. En dat zie je terug in de prestaties.

De R110-motor levert 80 kW (109 pk) en 225 Nm koppel, uiteraard beschikbaar vanaf stilstand. Volgens Renault accelereert de ZOE R110 bijna twee seconden sneller van 80 naar 100 km/u dan de R90-variant.

De R110-elektromotor is ontwikkeld in het Technocentre van Renault ten zuidwesten van Parijs en wordt gebouwd in de fabriek Cléon. De ontwikkeling duurde slechts twee jaar. "Dankzij innovatieve elektronica wordt de uitzonderlijk hoge energie-efficiency van de R90-motor gekoppeld aan een 12 kW hoger vermogen, zonder dat de elektromotor groter en zwaarder geworden is", aldus Renault.

Er is nog meer nieuw. Zo ondersteunt het R-Link multimedia- en navigatiesysteem voortaan ook Android Auto. Apple CarPlay werd al ondersteund. Ook nieuw is de exterieurkleur Blue Violette: een soort paars. Bestellen kan vanaf mei, prijzen volgen in een later stadium.

Bron: ZERauto.nl