Groen licht voor Duitse diesel-verboden

Duitse steden en gemeenten mogen een inrijverbod voor dieselauto’s afkondigen, heeft het bondsgerecht in Leipzig in laatste instantie uitgesproken. Duitse experts verwachten nu dat de restwaarde van dieselwagens verder zal inzakken. De beurskoersen van de grote autofabrikanten kregen in ieder geval al een klap.

De rechtbank verwierp de bezwaren van Stuttgart en Düsseldorf tegen de door de milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe afgedwongen rijverboden voor dieselauto’s wegens de te hoge luchtvervuiling. De rechters zouden oorspronkelijk afgelopen vrijdag al uitspraak doen maar stelden dat uit omdat het dossier erg ingewikkeld was. Met de uitspraak is het licht definitief op groen gezet voor de maatregel die naar verwachting in veel Duitse steden zal gaan gelden. In veel gevallen wordt dat door milieu-organisaties via de rechter afgedwongen, zoals in Stuttgart en Düsseldorf het geval was, maar elders zijn gemeenten zelf bereid het initiatief te nemen. Eind vorige week liep de minister van verkeer al vooruit op de uitspraak door een wet aan te kondigen die de rijverboden mogelijk moet maken. De bewindsman had het daarbij over verboden voor hele stadscentra maar ook voor specifieke buurten of zelfs straten waar de vervuilingsconcentratie te hoog blijkt te zijn.

Hoewel de milieubeweging in ‘feeststemming’ is, wordt de uitspraak van veel kanten bekritiseerd. Zo waarschuwen MKB-organisaties dat inrijverboden veel banen kunnen gaan kosten en stelt het verbond van Duitse gemeenten dat met zulke maatregelen de vervuilingsproblemen niet worden opgelost. De Duitse politie stelt ondertussen dat het haar aan mankracht ontbreekt om inrijverboden voor dieselauto’s effectief te controleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Wat een ontzettend kortzichtige uitspraak. Laat de milieubeweging maar feestvieren. Wat denke ze zelf. er is nu eenmaal een vervoersbehoefte. Dat is de pimaire oorzaak van de problemen. Je kunt kiezen op welke wijze je de energie hiervoor vrijmaakt. Benzine, LPG, Diesel, Steenkool (=elekticiteit) Fiet is dat mensen zich zullen voortbewegen. Nu dan niet langer met diesel. diesel die hoe dan ook vrijkomt bij de rafinage van ruwe olie tbv bv benzine. wordt diesel dan nu net als LPG gezien als een afvalproduct en wordt het dadelijk ook afgefakkeld? Nee lekker allemaal aan de steenkool auto’s. de kop in het zand steken en het werkelijke probleem niet onder ogen willen zien.

Geplaatst door: TheBigE op

Op zich waar, dat ook de elektriciteitsopwekking dmv steenkool vervuiling opwekt, maar waar het hier om gaat is geconcentreerde vervuiling in binnensteden, waar duizenden mensen over straat lopen. De afstand van mensen tot de straat ligt tussen de 1 en 20 meter, waarbij de afstand tot de dichtstbijzijnde kolencentrale in de meeste gevallen kilometers verderop staat in minder dichtbevolkte gebieden (even illustratief natuurlijk).

Geplaatst door: MB-München op

Op korte termijn slecht voor reductie van CO2 uitstoot. Diesels zullen worden vervangen door benzine-auto’s, dus meer CO2. Wel minder NOx, maar de afspraken in Parijs gaan over CO2 dacht ik.

Geplaatst door: Wim Ruberg op
Groen licht voor Duitse diesel-verboden - Automobielmanagement.nl

Groen licht voor Duitse diesel-verboden

Duitse steden en gemeenten mogen een inrijverbod voor dieselauto’s afkondigen, heeft het bondsgerecht in Leipzig in laatste instantie uitgesproken. Duitse experts verwachten nu dat de restwaarde van dieselwagens verder zal inzakken. De beurskoersen van de grote autofabrikanten kregen in ieder geval al een klap.

De rechtbank verwierp de bezwaren van Stuttgart en Düsseldorf tegen de door de milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe afgedwongen rijverboden voor dieselauto’s wegens de te hoge luchtvervuiling. De rechters zouden oorspronkelijk afgelopen vrijdag al uitspraak doen maar stelden dat uit omdat het dossier erg ingewikkeld was. Met de uitspraak is het licht definitief op groen gezet voor de maatregel die naar verwachting in veel Duitse steden zal gaan gelden. In veel gevallen wordt dat door milieu-organisaties via de rechter afgedwongen, zoals in Stuttgart en Düsseldorf het geval was, maar elders zijn gemeenten zelf bereid het initiatief te nemen. Eind vorige week liep de minister van verkeer al vooruit op de uitspraak door een wet aan te kondigen die de rijverboden mogelijk moet maken. De bewindsman had het daarbij over verboden voor hele stadscentra maar ook voor specifieke buurten of zelfs straten waar de vervuilingsconcentratie te hoog blijkt te zijn.

Hoewel de milieubeweging in ‘feeststemming’ is, wordt de uitspraak van veel kanten bekritiseerd. Zo waarschuwen MKB-organisaties dat inrijverboden veel banen kunnen gaan kosten en stelt het verbond van Duitse gemeenten dat met zulke maatregelen de vervuilingsproblemen niet worden opgelost. De Duitse politie stelt ondertussen dat het haar aan mankracht ontbreekt om inrijverboden voor dieselauto’s effectief te controleren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Wat een ontzettend kortzichtige uitspraak. Laat de milieubeweging maar feestvieren. Wat denke ze zelf. er is nu eenmaal een vervoersbehoefte. Dat is de pimaire oorzaak van de problemen. Je kunt kiezen op welke wijze je de energie hiervoor vrijmaakt. Benzine, LPG, Diesel, Steenkool (=elekticiteit) Fiet is dat mensen zich zullen voortbewegen. Nu dan niet langer met diesel. diesel die hoe dan ook vrijkomt bij de rafinage van ruwe olie tbv bv benzine. wordt diesel dan nu net als LPG gezien als een afvalproduct en wordt het dadelijk ook afgefakkeld? Nee lekker allemaal aan de steenkool auto’s. de kop in het zand steken en het werkelijke probleem niet onder ogen willen zien.

Geplaatst door: TheBigE op

Op zich waar, dat ook de elektriciteitsopwekking dmv steenkool vervuiling opwekt, maar waar het hier om gaat is geconcentreerde vervuiling in binnensteden, waar duizenden mensen over straat lopen. De afstand van mensen tot de straat ligt tussen de 1 en 20 meter, waarbij de afstand tot de dichtstbijzijnde kolencentrale in de meeste gevallen kilometers verderop staat in minder dichtbevolkte gebieden (even illustratief natuurlijk).

Geplaatst door: MB-München op

Op korte termijn slecht voor reductie van CO2 uitstoot. Diesels zullen worden vervangen door benzine-auto’s, dus meer CO2. Wel minder NOx, maar de afspraken in Parijs gaan over CO2 dacht ik.

Geplaatst door: Wim Ruberg op