Dat stelt voorzitter Matthias Wissmann van het Verbandes der Automobilindustrie VDA in een eerste reactie op het besluit van de rechtbank in Leipzig om bezwaren tegen rijverboden voor dieselauto’s te verwerpen en daarmee het licht op groen te zetten voor dergelijke maatregelen. "Leipzig heeft ons duidelijk gemaakt dat er geen ‘houwdegen-maatregelen’ mogen komen maar dat in elk afzonderlijk geval zorgvuldig plaats per plaats afgewogen dient te worden welke instrumenten doeltreffend en proportioneel zijn."
Wissmann roept de politiek daarbij op ‘om alles te ondernemen om te voorkomen dat er een lappendeken aan afzonderlijke regelingen van stad tot stad komt.’ Hij pleit daarom voor een uniforme regeling voor heel Duitsland. "De vele automobilisten die al maanden lang door de debatten over rijverboden in onzekerheid verkeren hebben duidelijkheid nodig." Hij wijst er ook nog op dat het hof ook heeft bepaald dat er tot 1 september 2019 alleen rijverboden mogen gelden voor Euro-4 dieselmotoren, daarna gevolgd door Euro-5 maar nimmer voor Euro-6. De VDA-voorzitter benadrukt tenslotte dat de Duitse auto-industrie na de veelbesproken top met de regering zelf al veel heeft gedaan om de vervuiling door auto’s terug te dringen en dat door ook al de nodige resultaten zijn behaald.
Euro 3 en Euro 4 stoten minder NOx (fijnstof) uit dan Euro 5. Dat komt, omdat de milieu clubs met de Al Gore revolutie eiste dat de co2 omlaag moest, daarom stoot Euro 5 veel minder co2 uit, maar wel veel meer NOx. Vandaag de dag is fijnstof de boosdoener. Bij Euro 6 zijn beiden uitstoot minder. Als je minder fijnstof in de steden wil hebben moet Euro 5 verboden worden. Euro 5 stoot meer fijnstof uit als Euro 3! Als een eigenaar van Euro 3 diesel motor zijn auto wegdoet en daarvoor een Euro 5 terug koopt is er meer vervuiling. Laten we eerst eens bepalen wat schonere lucht is om vervolgens te bepalen wat te doen. Geef bvb grote subsidie voor het monteren van een roetfilter op een oude auto. Zo kunnen we snel uitstoot beperken.