EV Nieuws: Focus op Amsterdam

In Amsterdam is er deze week het nodige nieuws verschenen met raakvlakken met elektrisch rijden.

52 extra snelladers voor elektrische auto’s in Amsterdam

Amsterdam krijgt 52 extra snelladers voor elektrische auto’s. Het snellaadnetwerk voor elektrische auto’s groeit in de stad daarmee van 13 naar 65. De uitbreiding van het openbare snellaadnetwerk komt volgens Gemeente Amsterdam voort uit afspraken die Amsterdam maakte met de taxibranche.

Er rijden steeds meer taxi’s met een stekker rond in Amsterdam (ruim 650, gelijk aan 16%). In 2025 moeten alle taxi’s uitstootvrij zijn. Dan zijn extra snelladers noodzakelijk. De gemeente plaatst in het najaar de eerste 14 snelladers. Er komen 4 snelladers op Tijnmuiden, 4 op de Overschiestraat, 4 op de Europaboulevard en 2 op het Pauwenpad. De overige locaties zijn nog niet bekend. In Amsterdan zijn momenteel 2.400 normale oplaadpunten. Net als bij de ‘gewone openbare’ laadpunten, laden gebruikers bij snelladers hun (deels) elektrische auto op met lokaal opgewekte groene stroom. 

Eerste elektrische vuilniswagen voor Amsterdam een feit 

Onder het mom van ‘Een schone wagen voor een schone stad’ heeft Gemeente Amsterdam de eerste elektrische vuilniswagen in gebruik genomen, zo meldt de gemeente.

De elektrische vuilniswagen gaat rijden in delen van de stad waar de luchtkwaliteit aanzienlijk beter kan, zoals Damrak, Rokin, Weesperstraat, Leidseplein en het Rembrandtplein.

Gemeente Amsterdam ziet de elektrische huisvuilwagen als een eerste stap naar een schoner vuilniswagenpark. De gemeente heeft ook nog zeven hybride voertuigen gekocht, met een dieselmotor én een elektromotor aan boord. Verder voegt Amsterdam in 2019 nog drie vuilniswagens op waterstof toe aan het wagenpark. Dat laatste wordt een uitdaging, want waterstoftankpunten zijn er nog niet. Daar moet volgens Amsterdam spoedig verandering in komen.

In 2025 moet de eigen CO?-uitstoot van Gemeente Amsterdam met 45% verlaagd zijn ten opzichte van 2012. Verder moeten in 2025 de hoogst gemeten concentraties stikstofdioxide en roet, resp. met 35% en 30% lager zijn dan in 2015. 

Volkswagen Cityskater en Streetmate electric concept

Volkswagen heeft als doel een complete aanbieder van elektrische mobiliteit te worden. Met het oog op mobiliteit in grote steden als Amsterdam heeft Volkswagen twee nieuwe mobiliteitsconcepten gepresenteerd: de Cityskater en Streetmate electric concept.  

Cityskater

De opvouwbare Cityskater is ontwikkeld voor het overbruggen van de laatste kilometer(s) tussen bijvoorbeeld de parkeerplaats en de werkplek. De Streetmate is met zijn actieradius van 35 kilometer geschikt voor woon-werkverkeer.

Laten we beginnen bij de opvouwbare Cityskater. Dit 11,9 kilogram zware voertuig is geschikt voor het afleggen van korte afstanden, bijvoorbeeld van busstation of parkeerplaats naar de werkplek. Uitvouwen is volgens Volkswagen een kwestie van seconden. De gebruiker start, accelereert en remt via de stuurstang.

De Cityskater heeft twee voorwielen en één achterwiel dat elektrisch wordt aangedreven. De elektromotor voor aandrijving van het achterwiel heeft een vermogen van 450 W. Als de 200 Wh lithium-ion accu voor de helft is geladen, bedraagt de topsnelheid 7,5 km/u. In volledig geladen toestand is 15 km/u haalbaar.

Een lege accu is via een conventioneel 230V-stopcontact binnen een uur tot 50 procent te laden. Hij kan ook in de auto of de trein worden opgeladen, uiteraard als er geschikte aansluitpunten zijn. De Cityskater is 85 cm lang en 1,17 m hoog (opgevouwen: 33 cm). Het maximale draagvermogen bedraagt 120 kilogram. Hij heeft verlichting voor en achter, een claxon en een schijfrem achter. De Cityskater wordt op dit moment gehomologeerd. Het doel is dat hij in Nederland wordt toegelaten tot fietspaden. 

Streetmate

Door naar de Streetmate, volgens Volkswagen een alternatief voor de auto. Het is een elektrisch aangedreven scooter waarop zowel staand als zittend gereden kan worden.

Volkswagen heeft in de bodemstructuur de 1,3 kWh lithium-ion batterij verwerkt. Bij een 500 W laadstation duurt het opladen 2 uur en 15 minuten. De accu is uitneembaar, zodat hij ook thuis of op kantoor is te laden. Een volledig geladen batterij is goed voor een actieradius van 35 kilometer. Schakel de ECO-modus in en je komt net wat verder.

De Volkswagen Streetmate heeft een remsysteem met geventileerde schijven en ABS. Bovendien wordt de remenergie gebruikt voor het laden van de accu. De laadstatus van de accu en de resterende actieradius worden weergegeven op het waterdichte 5,3 inch display op het stuur.

Slim is dat je ook een smartphone kunt koppelen aan de Streetmate om navigatiegegevens weer te geven. Via een app is verder de locatie van de Streetmate direct te zien en krijgt de eigenaar een melding van ongeautoriseerde startpogingen. De Streetmate kan alleen worden gestart als de app bevestigt dat de gebruiker geautoriseerd is – de smartphone fungeert zo dus als digitale sleutel.

Bron: ZERauto 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

EV Nieuws: Focus op Amsterdam - Automobielmanagement.nl

EV Nieuws: Focus op Amsterdam

In Amsterdam is er deze week het nodige nieuws verschenen met raakvlakken met elektrisch rijden.

52 extra snelladers voor elektrische auto’s in Amsterdam

Amsterdam krijgt 52 extra snelladers voor elektrische auto’s. Het snellaadnetwerk voor elektrische auto’s groeit in de stad daarmee van 13 naar 65. De uitbreiding van het openbare snellaadnetwerk komt volgens Gemeente Amsterdam voort uit afspraken die Amsterdam maakte met de taxibranche.

Er rijden steeds meer taxi’s met een stekker rond in Amsterdam (ruim 650, gelijk aan 16%). In 2025 moeten alle taxi’s uitstootvrij zijn. Dan zijn extra snelladers noodzakelijk. De gemeente plaatst in het najaar de eerste 14 snelladers. Er komen 4 snelladers op Tijnmuiden, 4 op de Overschiestraat, 4 op de Europaboulevard en 2 op het Pauwenpad. De overige locaties zijn nog niet bekend. In Amsterdan zijn momenteel 2.400 normale oplaadpunten. Net als bij de ‘gewone openbare’ laadpunten, laden gebruikers bij snelladers hun (deels) elektrische auto op met lokaal opgewekte groene stroom. 

Eerste elektrische vuilniswagen voor Amsterdam een feit 

Onder het mom van ‘Een schone wagen voor een schone stad’ heeft Gemeente Amsterdam de eerste elektrische vuilniswagen in gebruik genomen, zo meldt de gemeente.

De elektrische vuilniswagen gaat rijden in delen van de stad waar de luchtkwaliteit aanzienlijk beter kan, zoals Damrak, Rokin, Weesperstraat, Leidseplein en het Rembrandtplein.

Gemeente Amsterdam ziet de elektrische huisvuilwagen als een eerste stap naar een schoner vuilniswagenpark. De gemeente heeft ook nog zeven hybride voertuigen gekocht, met een dieselmotor én een elektromotor aan boord. Verder voegt Amsterdam in 2019 nog drie vuilniswagens op waterstof toe aan het wagenpark. Dat laatste wordt een uitdaging, want waterstoftankpunten zijn er nog niet. Daar moet volgens Amsterdam spoedig verandering in komen.

In 2025 moet de eigen CO?-uitstoot van Gemeente Amsterdam met 45% verlaagd zijn ten opzichte van 2012. Verder moeten in 2025 de hoogst gemeten concentraties stikstofdioxide en roet, resp. met 35% en 30% lager zijn dan in 2015. 

Volkswagen Cityskater en Streetmate electric concept

Volkswagen heeft als doel een complete aanbieder van elektrische mobiliteit te worden. Met het oog op mobiliteit in grote steden als Amsterdam heeft Volkswagen twee nieuwe mobiliteitsconcepten gepresenteerd: de Cityskater en Streetmate electric concept.  

Cityskater

De opvouwbare Cityskater is ontwikkeld voor het overbruggen van de laatste kilometer(s) tussen bijvoorbeeld de parkeerplaats en de werkplek. De Streetmate is met zijn actieradius van 35 kilometer geschikt voor woon-werkverkeer.

Laten we beginnen bij de opvouwbare Cityskater. Dit 11,9 kilogram zware voertuig is geschikt voor het afleggen van korte afstanden, bijvoorbeeld van busstation of parkeerplaats naar de werkplek. Uitvouwen is volgens Volkswagen een kwestie van seconden. De gebruiker start, accelereert en remt via de stuurstang.

De Cityskater heeft twee voorwielen en één achterwiel dat elektrisch wordt aangedreven. De elektromotor voor aandrijving van het achterwiel heeft een vermogen van 450 W. Als de 200 Wh lithium-ion accu voor de helft is geladen, bedraagt de topsnelheid 7,5 km/u. In volledig geladen toestand is 15 km/u haalbaar.

Een lege accu is via een conventioneel 230V-stopcontact binnen een uur tot 50 procent te laden. Hij kan ook in de auto of de trein worden opgeladen, uiteraard als er geschikte aansluitpunten zijn. De Cityskater is 85 cm lang en 1,17 m hoog (opgevouwen: 33 cm). Het maximale draagvermogen bedraagt 120 kilogram. Hij heeft verlichting voor en achter, een claxon en een schijfrem achter. De Cityskater wordt op dit moment gehomologeerd. Het doel is dat hij in Nederland wordt toegelaten tot fietspaden. 

Streetmate

Door naar de Streetmate, volgens Volkswagen een alternatief voor de auto. Het is een elektrisch aangedreven scooter waarop zowel staand als zittend gereden kan worden.

Volkswagen heeft in de bodemstructuur de 1,3 kWh lithium-ion batterij verwerkt. Bij een 500 W laadstation duurt het opladen 2 uur en 15 minuten. De accu is uitneembaar, zodat hij ook thuis of op kantoor is te laden. Een volledig geladen batterij is goed voor een actieradius van 35 kilometer. Schakel de ECO-modus in en je komt net wat verder.

De Volkswagen Streetmate heeft een remsysteem met geventileerde schijven en ABS. Bovendien wordt de remenergie gebruikt voor het laden van de accu. De laadstatus van de accu en de resterende actieradius worden weergegeven op het waterdichte 5,3 inch display op het stuur.

Slim is dat je ook een smartphone kunt koppelen aan de Streetmate om navigatiegegevens weer te geven. Via een app is verder de locatie van de Streetmate direct te zien en krijgt de eigenaar een melding van ongeautoriseerde startpogingen. De Streetmate kan alleen worden gestart als de app bevestigt dat de gebruiker geautoriseerd is – de smartphone fungeert zo dus als digitale sleutel.

Bron: ZERauto 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding