‘Als ze keus hadden zou de auto-industrie nog steeds geen EV’s bouwen’

In businesspark Arnhems Buiten – het voormalige KEMA-terrein – heeft staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Stientje van Veldhoven het officiële startschot gegeven voor een testlocatie rond elektrisch laden. Op het testplein ElaadNL vinden je veel van de in Nederland beschikbare types laadpalen. Inclusief innovaties als de lantarenpaal die ook fungeert als laadpunt, een ‘buurtbatterij’ voor energieopslag, een snellader en een laadeiland.

'Als ze keus hadden zou de auto-industrie nog steeds geen EV’s bouwen'

Onoph Caron, die op nationaal en internationaal bij dit thema betrokken is: "Voor elektrische auto’s wil je niet alleen dat ze goed rijden maar ook dat ze goed laden. Het zijn heel grote elektrische apparaten die nogal wat vragen van ons elektriciteitsnet en onze laadinfrastructuur. Wij kunnen nu samen met partners heel nauwkeurig meten hoe elektrische voertuigen laden op alle laadpalen die er in Nederland zijn."

Naast slim laden – om het netwerk optimaal te benutten – kan in de centrale testruimte ook worden onderzocht welke invloed specifieke automodellen tijdens het laden op het energienetwerk hebben.

Netbeheerders kunnen testen wat de opmars van elektrisch rijden – en dus laden – op de kwaliteit van de stroom heeft. Geen onbeduidend detail, als je bijvoorbeeld ziet hoe een kleine verstoring in het oosten van Europa recent ontelbare klokken in heel Europa liet achterlopen. Toch noemde de Belgische professor Joeri van Mierlo de opkomst van EV’s positief, ook voor de energielevering.

"Auto’s zullen een pluspunt worden in het stroomnetwerk. Als je ze gebruikt als energieopslag, worden ze eerder deel van de oplossing dan een probleem."

Misschien wel de meest opvallende spreker tijdens de opening was de Amerikaanse Chelsea Sexton, het meest bekend van haar hoofdrol in de documentaire Who Killed the Electric Car? Die draaide vooral om de EV1 van General Motors, die in de negentiger jaren werd gelanceerd, maar na een aantal jaren werd teruggenomen en – vrijwel allemaal – vernietigd.

Sexton: "De autoindustrie zou het voor een deel nog steeds niet doen als ze die keus hadden. Behalve in China hangt de voortgang in elektrische mobiliteit vooral samen met wetgeving. CO2-normen met name. Hoe dat verhaal er nu in Amerika uit gaat zien is een lastige vraag, want we hebben te maken met policy by twitter. Een beleid via tweets."

Zelf ziet ze het belang van razendsnel laden niet zo.

"Is sneller ook beter? Je kunt ’s morgens thuis opstaan en dan is je ‘elektrische tank’ vol. We weten dat EV’s ons leven en onze steden ingrijpend kunnen veranderen. Maar hoe? Net als met de opkomst van de mobiele telefoon weet je dat vooraf niet." (Rob van Ginneken)

Reacties

Allemaal leuk en aardig. Maar is de elektrische auto zoals we hem nu kennen niet allang dood. Een andere vorm van elektrisch rijden is de brandstofcel. De automobielindustrie en de oliemaatschappijen moeten zich hier samenpakken om tot een acceptabele waterstof infrastructuur te komen. Een elektrische auto binnen 5 minuten laden, het kan met waterstof.

Geplaatst door: Jos op

Jos, waterstof is mooi, maar alleen als het louter via zonne- en windenergie gemaakt wordt, en dan nog is de energiebehoefte drie keer zo hoog als die voor gewone stroomproductie. Het moet opgeslagen, vervoerd en opgeslagen worden en uiteindelijk kost dat veel geld. Waterstof is prachtig voor vervoer over lange afstanden, en minder geschikt voor personenauto’s.

Geplaatst door: Jan Rooderkerkl op
‘Als ze keus hadden zou de auto-industrie nog steeds geen EV’s bouwen’ - Automobielmanagement.nl

‘Als ze keus hadden zou de auto-industrie nog steeds geen EV’s bouwen’

In businesspark Arnhems Buiten – het voormalige KEMA-terrein – heeft staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat Stientje van Veldhoven het officiële startschot gegeven voor een testlocatie rond elektrisch laden. Op het testplein ElaadNL vinden je veel van de in Nederland beschikbare types laadpalen. Inclusief innovaties als de lantarenpaal die ook fungeert als laadpunt, een ‘buurtbatterij’ voor energieopslag, een snellader en een laadeiland.

'Als ze keus hadden zou de auto-industrie nog steeds geen EV’s bouwen'

Onoph Caron, die op nationaal en internationaal bij dit thema betrokken is: "Voor elektrische auto’s wil je niet alleen dat ze goed rijden maar ook dat ze goed laden. Het zijn heel grote elektrische apparaten die nogal wat vragen van ons elektriciteitsnet en onze laadinfrastructuur. Wij kunnen nu samen met partners heel nauwkeurig meten hoe elektrische voertuigen laden op alle laadpalen die er in Nederland zijn."

Naast slim laden – om het netwerk optimaal te benutten – kan in de centrale testruimte ook worden onderzocht welke invloed specifieke automodellen tijdens het laden op het energienetwerk hebben.

Netbeheerders kunnen testen wat de opmars van elektrisch rijden – en dus laden – op de kwaliteit van de stroom heeft. Geen onbeduidend detail, als je bijvoorbeeld ziet hoe een kleine verstoring in het oosten van Europa recent ontelbare klokken in heel Europa liet achterlopen. Toch noemde de Belgische professor Joeri van Mierlo de opkomst van EV’s positief, ook voor de energielevering.

"Auto’s zullen een pluspunt worden in het stroomnetwerk. Als je ze gebruikt als energieopslag, worden ze eerder deel van de oplossing dan een probleem."

Misschien wel de meest opvallende spreker tijdens de opening was de Amerikaanse Chelsea Sexton, het meest bekend van haar hoofdrol in de documentaire Who Killed the Electric Car? Die draaide vooral om de EV1 van General Motors, die in de negentiger jaren werd gelanceerd, maar na een aantal jaren werd teruggenomen en – vrijwel allemaal – vernietigd.

Sexton: "De autoindustrie zou het voor een deel nog steeds niet doen als ze die keus hadden. Behalve in China hangt de voortgang in elektrische mobiliteit vooral samen met wetgeving. CO2-normen met name. Hoe dat verhaal er nu in Amerika uit gaat zien is een lastige vraag, want we hebben te maken met policy by twitter. Een beleid via tweets."

Zelf ziet ze het belang van razendsnel laden niet zo.

"Is sneller ook beter? Je kunt ’s morgens thuis opstaan en dan is je ‘elektrische tank’ vol. We weten dat EV’s ons leven en onze steden ingrijpend kunnen veranderen. Maar hoe? Net als met de opkomst van de mobiele telefoon weet je dat vooraf niet." (Rob van Ginneken)

Reacties

Allemaal leuk en aardig. Maar is de elektrische auto zoals we hem nu kennen niet allang dood. Een andere vorm van elektrisch rijden is de brandstofcel. De automobielindustrie en de oliemaatschappijen moeten zich hier samenpakken om tot een acceptabele waterstof infrastructuur te komen. Een elektrische auto binnen 5 minuten laden, het kan met waterstof.

Geplaatst door: Jos op

Jos, waterstof is mooi, maar alleen als het louter via zonne- en windenergie gemaakt wordt, en dan nog is de energiebehoefte drie keer zo hoog als die voor gewone stroomproductie. Het moet opgeslagen, vervoerd en opgeslagen worden en uiteindelijk kost dat veel geld. Waterstof is prachtig voor vervoer over lange afstanden, en minder geschikt voor personenauto’s.

Geplaatst door: Jan Rooderkerkl op