Waarom? Omdat ondernemers volgens Detailhandel Nederland het beste zelf kunnen bepalen waar en wanneer laadpalen nodig zijn. Bovendien is het plaatsen van laadpalen duur. Daarnaast heeft lang niet iedereen een elektrische auto. Een auto met een conventionele verbrandingsmotor mag niet op de parkeerplaats met een laadpaal staan. Hoe meer parkeerplaatsen met laadpalen, hoe minder het aantal parkeerplaatsen voor reguliere auto’s. 

Tienduizenden euro’s

Detailhandel Nederland hoopt dat de politiek bij het uitvoeren van de Europese regels niet te veel zal overdrijven en de oplossing zo veel mogelijk aan de markt over te laten. "De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kost al snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden. Laten we niet overdrijven in het opleggen van een verplichting van het plaatsen van laadpalen, maar inzetten op maatwerk", stelt Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland. 

De nieuwe regels

De nieuwe regels schrijven voor dat bij meer dan 10 parkeerplekken minimaal 1 laadpaal moet worden geïnstalleerd en minstens 20% van de parkeerplekken met elektrische leidingen moet worden uitgerust. Nu geldt dat een parkeerplaats met meer dan 20 plekken over minimaal 1 laadpaal dient te beschikken.

Bron ZERauto 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding