‘Verplicht laadpalen plaatsen op parkeerterreinen overbodig’

Is er in de toekomst een te kort aan parkeerplaatsen voor normale auto’s? Dat is goed mogelijk, nu het Europees Parlement naar verwachting zal instemmen met de verplichting tot het plaatsen van een minimum aantal elektrische laadpalen voor gebouwen met parkeerterreinen. Detailhandel Nederland vindt deze maatregel – die in 2020 moet gaan gelden – overbodig.

'Verplicht laadpalen plaatsen op parkeerterreinen overbodig'

Waarom? Omdat ondernemers volgens Detailhandel Nederland het beste zelf kunnen bepalen waar en wanneer laadpalen nodig zijn. Bovendien is het plaatsen van laadpalen duur. Daarnaast heeft lang niet iedereen een elektrische auto. Een auto met een conventionele verbrandingsmotor mag niet op de parkeerplaats met een laadpaal staan. Hoe meer parkeerplaatsen met laadpalen, hoe minder het aantal parkeerplaatsen voor reguliere auto’s. 

Tienduizenden euro’s

Detailhandel Nederland hoopt dat de politiek bij het uitvoeren van de Europese regels niet te veel zal overdrijven en de oplossing zo veel mogelijk aan de markt over te laten. "De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kost al snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden. Laten we niet overdrijven in het opleggen van een verplichting van het plaatsen van laadpalen, maar inzetten op maatwerk", stelt Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland. 

De nieuwe regels

De nieuwe regels schrijven voor dat bij meer dan 10 parkeerplekken minimaal 1 laadpaal moet worden geïnstalleerd en minstens 20% van de parkeerplekken met elektrische leidingen moet worden uitgerust. Nu geldt dat een parkeerplaats met meer dan 20 plekken over minimaal 1 laadpaal dient te beschikken.

Bron ZERauto 

‘Verplicht laadpalen plaatsen op parkeerterreinen overbodig’ - Automobielmanagement.nl

‘Verplicht laadpalen plaatsen op parkeerterreinen overbodig’

Is er in de toekomst een te kort aan parkeerplaatsen voor normale auto’s? Dat is goed mogelijk, nu het Europees Parlement naar verwachting zal instemmen met de verplichting tot het plaatsen van een minimum aantal elektrische laadpalen voor gebouwen met parkeerterreinen. Detailhandel Nederland vindt deze maatregel – die in 2020 moet gaan gelden – overbodig.

'Verplicht laadpalen plaatsen op parkeerterreinen overbodig'

Waarom? Omdat ondernemers volgens Detailhandel Nederland het beste zelf kunnen bepalen waar en wanneer laadpalen nodig zijn. Bovendien is het plaatsen van laadpalen duur. Daarnaast heeft lang niet iedereen een elektrische auto. Een auto met een conventionele verbrandingsmotor mag niet op de parkeerplaats met een laadpaal staan. Hoe meer parkeerplaatsen met laadpalen, hoe minder het aantal parkeerplaatsen voor reguliere auto’s. 

Tienduizenden euro’s

Detailhandel Nederland hoopt dat de politiek bij het uitvoeren van de Europese regels niet te veel zal overdrijven en de oplossing zo veel mogelijk aan de markt over te laten. "De aanschaf, installatie en het onderhoud van meerdere laadpalen kost al snel tienduizenden euro’s, terwijl klanten vaak niet lang genoeg in de winkel blijven om een elektrische auto voldoende bij te laden. Laten we niet overdrijven in het opleggen van een verplichting van het plaatsen van laadpalen, maar inzetten op maatwerk", stelt Thomas da Silva Rosa, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland. 

De nieuwe regels

De nieuwe regels schrijven voor dat bij meer dan 10 parkeerplekken minimaal 1 laadpaal moet worden geïnstalleerd en minstens 20% van de parkeerplekken met elektrische leidingen moet worden uitgerust. Nu geldt dat een parkeerplaats met meer dan 20 plekken over minimaal 1 laadpaal dient te beschikken.

Bron ZERauto