De meest efficiënte waterstofauto ter wereld, dat is volgens het Green Team Twente, verbonden aan de Universiteit Twente in Enschede, deze Aurora One. De waterstofauto gaat deelnemen aan de Shell Eco Marathon met als doel een gouden plak binnen te halen, zoals het team ook in 2017 deed.

De auto is helemaal nieuw. De highlights: de aerodynamica van de auto is met 25% verbeterd, de efficiëntie van de brandstofcel is met 30 tot 60% toegenomen en het onderstel is compleet aangepast. Dat laatste moest wel, om plaats te bieden aan speciale titanium remmen die nieuwe regels verplicht stellen.

De topsnelheid van de Aurora One bedraagt 46 km/u. Het gaat in dit geval niet om topsnelheid, maar om efficiëntie. Volgens het team verbruikt deze One naar schatting slechts 1 liter per duizend gereden kilometer. Het team past sterkere en lichtere materialen toe, zoals aluminium 7075 freesonderdelen en een 160 grams koolstofvezel body. Het doel is om de auto minder dan 100 kilogram te laten wegen. Extreem licht dus.

"Volgens onze visie gaat hydrogen-electric rijden het winnen van rijden met een accupakket", aldus Green Team Twente. "Waterstof is een energiedrager, net zoals een accu, maar dit heeft de volgende voordelen. Het accupakket van een Tesla model S weegt 600 kilogram, tegenover 5,6 kilogram aan waterstof in bijvoorbeeld een Hyundai ix35 Fuel Cell. Het volledig opladen van een Tesla Model S kost tussen de 3 à 4 uur, tegenover het in 3 minuten tanken van deze Hyundai. Het Green Team Twente gelooft daarom dat waterstof een belangrijke rol gaat spelen in de weg naar duurzame mobiliteit." 

Lightyear in zee met EDAG

Van waterstof schakelen we over op zonne-energie. Dan komen we automatisch terecht bij de Nederlandse onderneming Lightyear dat in 2020 een gezinsauto op zonne-energie hoopt te introduceren.

Lightyear heeft een succesvolle eerste investeringsronde achter de rug. In anderhalve maand haalde Lightyear een bedrag van in totaal vijf miljoen euro op. Bovendien gaat EDAG – het grootste onafhankelijke automotive engineering bureau wereldwijd – helpen tijdens de engineeringfase van de One.

De elektrische Lightyear One krijgt vierwielaandrijving en moet naar verluidt een range krijgen van 800 kilometer. Dankzij zonnepanelen kan er onderweg bijgeladen worden. In geval van nood heeft de auto ook een normaal stopcontact om de batterij bij te laden. In 2019 moet het eerste prototype gereed zijn en in 2020 moet de productie starten.

"Het is heel motiverend en mooi om te zien hoeveel interesse en steun we hebben gekregen over de afgelopen maanden", stelt Qurein Biewenga, CFO van Lightyear. "In een onvoorzien korte periode werd deze serie A-financieringsronde zelfs overtekend. Het beste aspect was de interesse en steun die we hebben gekregen van onze huidige en nieuwe aandeelhouders en onze kopers van Signature en Pioneer edities. Hun positieve feedback en ondersteuning is een geweldige hulpbron voor ons."

Bron: ZERauto