Audi in opspraak wegens sjoemelsoftware

Audi heeft de aflevering van A6 en A7 modellen van de C7 generatie stop gezet omdat er onregelmatigheden in de motormanagement software van de V6 dieselmotoren zijn ontdekt. Dat is gebeurd ‘in het kader van interne onderzoeken’, aldus een verklaring van Audi.

De dochter van de Volkswagen Groep heeft de Duitse autodienst KBA alsmede de autoregistratie autoriteit van Luxemburg vorige week ingelicht. Ook de monitor bij de Volkswagen Groep, die is aangesteld na dieselgate, is op de hoogte gesteld. De onregelmatigheden zullen in detail met die registratie autoriteiten worden besproken. De problemen treffen rond de 60.000 auto’s wereldwijd, maar geen enkele in de Verenigde Staten, deelt Audi nog mee.  

Aandeelhoudersvergadering

De onthullingen komen op een uiterst vervelend moment voor CEO Rupert Stadler want die staat net vandaag, woensdag, voor de algemene aandeelhoudersvergadering. In de aankondiging zelf beperkt hij zich tot enkele formaliteiten: "We informeren de KBA regelmatig over de resultaten van ons systematische motortest programma. We rapporteren elke onregelmatigheid aan de autoriteiten omdat volledige openheid onze topprioriteit is. In dit geval hebben we dat ook zonder vertraging gedaan." Stadler heeft tot nu toe steeds ontkend dat er bij Audi zou worden gesjoemeld maar zit in de media al geruime tijd in de verdachtenbank.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Audi in opspraak wegens sjoemelsoftware - Automobielmanagement.nl

Audi in opspraak wegens sjoemelsoftware

Audi heeft de aflevering van A6 en A7 modellen van de C7 generatie stop gezet omdat er onregelmatigheden in de motormanagement software van de V6 dieselmotoren zijn ontdekt. Dat is gebeurd ‘in het kader van interne onderzoeken’, aldus een verklaring van Audi.

De dochter van de Volkswagen Groep heeft de Duitse autodienst KBA alsmede de autoregistratie autoriteit van Luxemburg vorige week ingelicht. Ook de monitor bij de Volkswagen Groep, die is aangesteld na dieselgate, is op de hoogte gesteld. De onregelmatigheden zullen in detail met die registratie autoriteiten worden besproken. De problemen treffen rond de 60.000 auto’s wereldwijd, maar geen enkele in de Verenigde Staten, deelt Audi nog mee.  

Aandeelhoudersvergadering

De onthullingen komen op een uiterst vervelend moment voor CEO Rupert Stadler want die staat net vandaag, woensdag, voor de algemene aandeelhoudersvergadering. In de aankondiging zelf beperkt hij zich tot enkele formaliteiten: "We informeren de KBA regelmatig over de resultaten van ons systematische motortest programma. We rapporteren elke onregelmatigheid aan de autoriteiten omdat volledige openheid onze topprioriteit is. In dit geval hebben we dat ook zonder vertraging gedaan." Stadler heeft tot nu toe steeds ontkend dat er bij Audi zou worden gesjoemeld maar zit in de media al geruime tijd in de verdachtenbank.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding