Harde woorden van Elzbieta Bienkowska, Europees commissaris voor industriezaken. "We hebben een doorbraak-moment gehad toen Volkswagen in 2015 toegaf dat het dieselauto’s uitrustte met software om de Amerikaanse testen op uitstoot van stikstofoxide te bedriegen. Dat heeft een grote invloed gehad op de stemming in de maatschappij rond emissies en schonere auto’s. Mensen realiseren zich dat we nooit volledig schone lucht, dus zonder stikstofoxyde, zullen krijgen zolang er dieselauto’s rond rijden."

"Het schandaal levert dan ook een enorme bijdrage om de EU te helpen om een technologische revolutie bij het wegverkeer teweeg te brengen," denkt de commissaris die Volkswagen en andere sjoemelende autofabrikanten al tijden fel op de hielen zit. Bienkowska denkt dat die revolutie volledig de kant op gaat van elektrische auto’s. Zij hoopt dat de EU bij die ontwikkeling de hoofdrol weer kan terug veroveren van de VS waar Tesla gevestigd is en van China waar de overheid elektrische auto’s sterk stimuleert. Om dat te bereiken steunt Brussel met name de ontwikkeling en productie van batterijen voor EV’s in Europa zelf.