Daimler moet dan precies aangeven om welke modellen en hoeveel auto’s het precies gaat en hoe het die problemen denkt aan te pakken. Dat heeft de Duitse minister voor transport Alexander Dobrindt meegedeeld na een persoonlijk onderhoud waarvoor hij CEO dr Dieter Zetsche van Daimler naar zijn ministerie had ontboden. "Het was een goed gesprek. We zien elkaar over veertien dagen weer," aldus Zetsche bij het verlaten van het ministerie. Daimler stelt steeds dat het bereid is de auto’s terug te roepen maar blijft bestrijden dat er sprake is van illegale apparatuur of illegaal handelen.

Het onderhoud op het ministerie volgt op de mededeling van het verkeersbureau KBA dat het nu ook een terugroep van rond de 4.900 Mercedes Vito-bestelwagens heeft verordonneerd om daarin aangebrachte sjoemelsoftware te verhelpen. Daarbij gaat het om wagens die aan de nieuwste Euro 6 normen voldoen. Volgens Duitse media kunnen ook de C-Klasse en de grotere G-klasse van Mercedes-Benz bij het schandaal betrokken zijn.