Wereldwijd worden per jaar zo’n miljard autobanden vervangen en die bevatten gezamenlijk 4,4 miljoen ton aan waardevolle producten zoals roet (carbon black), metalen, brandstoffen en chemicaliën. Dit proces heeft minder impact op het klimaat dan de productie van autobanden op basis van volledig nieuwe materialen, aldus de UT.  

Energietechnologie en materiaaltechnologie

Het nieuwe innovatieve snelle pyrolyseproces wordt in samenwerking met de Universiteit Twente en Continental ontwikkeld en getest. Het project is mede gefinancierd door het Materials Innovations Institute (M2i). Bij het project zijn twee UT-promovendi betrokken die in twee verschillende vakgroepen binnen de faculteit Engineering Technology werken. "Deze samenwerking van energietechnologie en materiaaltechnologie werd de basis voor de nieuwe doorbraak," aldus projectleider professor Gerrit Brem van de groep Thermal Engineering op de website van de UT.  

Carbon black, brandstoffen en chemicaliën

"Bij een succesvolle ontwikkeling draagt het nieuwe pyrolyseproces bij aan een hoog percentage gerecyclede banden. Net als andere rubberen materialen in cradle-to-cradle-kringlopen voor duurzame autobanden", aldus dr. Wilma Dierkes van de groep Elastomer Technology & Engineering. De recycling van autobanden levert binnen de EU én wereldwijd veel voordelen op voor terugwinning van carbon black, brandstoffen en chemicaliën."  

Ook andere afvalstromen

Het snelle pyrolyseproces is ook in staat andere afvalstromen om te zetten in waardevolle materialen. Denk aan brandstoffen en mineralen uit papierslib, koolstofvezels uit composietafval van de transportsector of glasvezels van gedemonteerde boten of windturbines. Op deze manier kan de circulaire economie een boost krijgen om zowel energie- als materiaalkringlopen sluitend te maken.