VZR ageert tegen ‘Tesla-taks’

Met ingang van 2019 gelden nieuwe bijtellingsregels voor EV’s. Tot een aanschafprijs van 50.000 euro geldt dan een bijtelling van 4 procent, alles daarboven wordt belast met de hoge 22 procent bijtelling. Ten onrechte vindt de Vereniging Zakelijke Rijders.

KPMG: elektrisch rijden op steeds grotere schaal bereikbaar

Voor nieuwe auto’s wordt de bijtelling over de eerste 60 maanden bepaald op basis van de CO2 uitstoot. Auto’s zonder CO2 uitstoot – dus elektrische auto’s – hebben te maken met 4 procent bijtelling. Vanaf 2019 gaat er een nieuwe, en in ogen van VZR, vreemde regel van kracht. Elektrische auto’s hebben dan nog steeds 4 procent bijtelling, echter tot 50.000 euro. Voor het bedrag boven de 50.000 euro geldt 22 procent bijtelling. In de volksmond wordt dit de Tesla-tax genoemd.

De zakelijke rijder die in staat is te kiezen voor een duurdere, maar volledig CO2 vrije auto wordt belast met extra bijtellingskosten. Gezien het feit dat elektrische auto’s sowieso duurder zijn in aanschaf is die 50.000 euro redelijk snel bereikt. VZR-voorzitter Jan van Delft: "Wij zien geen enkele reden om een differentiatie aan te brengen in de korting op de bijtelling. Deze auto’s zijn allemaal volledig CO2 vrij. Dat stimuleer je of dat stimuleer je niet!"

Ook de maximale bijtellingsperiode van 60 maanden voor EV’s is VZR een doorn in het oog en is volgens de vereniging een overblijfsel uit het verleden. "Bij de eerdere lagere bijtellingscategorieën van 14 en 20 procent is deze termijn afgesproken om het budget van de overheid niet onbeperkt te belasten. Echter, met de wens om CO2 vrije auto’s te stimuleren en de relatief beperkte aantallen in de praktijk lijkt deze 60 maanden grens volstrekt onnodig. Het tijdsgebonden maken van de lage bijtelling heeft zelfs een heel vervelend bijeffect. Zakelijk gebruik van deze auto’s is na 60 maanden niet meer interessant en deze auto’s verdwijnen vervolgens in de handel naar het buitenland. Het meerjarig CO2-effect wordt zo vooral in het buitenland geconsumeerd en dat kan toch niet de bedoeling zijn van het belastingvoordeel."

 

Reacties

Deze bijtelling voorTesla,s boven de 30000 mag gerust op 50% gezet worden. als je in een aso bak rijdt kun je ook belasting betalen

Geplaatst door: Verbroekken op

Wat een “kul” redenatie. Volgens mij hebben de Tesla rijders over de eerste EUR 50.000 slechts 4% bijtelling en genieten ze dus nog steeds een enorm voordeel ten opzichte van leaserijders met conventionele auto’s met een waarde van EUR 100.000. Heeft de auteur van dit stukje soms aandelen Tesla?

Geplaatst door: TheBigE op

het gebruik is goedkoop, het bezit, wegens hoge aanschafprijs, erg duur. wat mij betrfet mag de regeling zo blijven, maar moet de aanschafprijs worden verlaagd. de Mia regeling dus ernstig verbetert.

het is toch duidelijk dat niemand zijn werknemers een Kona, Leaf of Tesla of I-pace voor de deur zet, zonder de TCO voor de eigenaar te bepalen.

een superdeluce kona kost in benzineuitvoering 30.000. met batterij 50.000. het verschil van 20.000 betaalt de eigenaar extra.
Het voordeel van een lage bruto bijtelling van 33.000 (benz) naar 10.000 (el) cq gaat naar de werknemer….

Geplaatst door: wim op

Het gerapporteerde bijeffect is goed te zien in de export cijfers. Helaas.
Maar een voordeelgrens o.b.v. leeftijd van het voertuig an sich is voor een EV net zo logisch als voor een ICE aangedreven wagen.

Geplaatst door: SJ Bier op
VZR ageert tegen ‘Tesla-taks’ - Automobielmanagement.nl

VZR ageert tegen ‘Tesla-taks’

Met ingang van 2019 gelden nieuwe bijtellingsregels voor EV’s. Tot een aanschafprijs van 50.000 euro geldt dan een bijtelling van 4 procent, alles daarboven wordt belast met de hoge 22 procent bijtelling. Ten onrechte vindt de Vereniging Zakelijke Rijders.

KPMG: elektrisch rijden op steeds grotere schaal bereikbaar

Voor nieuwe auto’s wordt de bijtelling over de eerste 60 maanden bepaald op basis van de CO2 uitstoot. Auto’s zonder CO2 uitstoot – dus elektrische auto’s – hebben te maken met 4 procent bijtelling. Vanaf 2019 gaat er een nieuwe, en in ogen van VZR, vreemde regel van kracht. Elektrische auto’s hebben dan nog steeds 4 procent bijtelling, echter tot 50.000 euro. Voor het bedrag boven de 50.000 euro geldt 22 procent bijtelling. In de volksmond wordt dit de Tesla-tax genoemd.

De zakelijke rijder die in staat is te kiezen voor een duurdere, maar volledig CO2 vrije auto wordt belast met extra bijtellingskosten. Gezien het feit dat elektrische auto’s sowieso duurder zijn in aanschaf is die 50.000 euro redelijk snel bereikt. VZR-voorzitter Jan van Delft: "Wij zien geen enkele reden om een differentiatie aan te brengen in de korting op de bijtelling. Deze auto’s zijn allemaal volledig CO2 vrij. Dat stimuleer je of dat stimuleer je niet!"

Ook de maximale bijtellingsperiode van 60 maanden voor EV’s is VZR een doorn in het oog en is volgens de vereniging een overblijfsel uit het verleden. "Bij de eerdere lagere bijtellingscategorieën van 14 en 20 procent is deze termijn afgesproken om het budget van de overheid niet onbeperkt te belasten. Echter, met de wens om CO2 vrije auto’s te stimuleren en de relatief beperkte aantallen in de praktijk lijkt deze 60 maanden grens volstrekt onnodig. Het tijdsgebonden maken van de lage bijtelling heeft zelfs een heel vervelend bijeffect. Zakelijk gebruik van deze auto’s is na 60 maanden niet meer interessant en deze auto’s verdwijnen vervolgens in de handel naar het buitenland. Het meerjarig CO2-effect wordt zo vooral in het buitenland geconsumeerd en dat kan toch niet de bedoeling zijn van het belastingvoordeel."

 

Reacties

Deze bijtelling voorTesla,s boven de 30000 mag gerust op 50% gezet worden. als je in een aso bak rijdt kun je ook belasting betalen

Geplaatst door: Verbroekken op

Wat een “kul” redenatie. Volgens mij hebben de Tesla rijders over de eerste EUR 50.000 slechts 4% bijtelling en genieten ze dus nog steeds een enorm voordeel ten opzichte van leaserijders met conventionele auto’s met een waarde van EUR 100.000. Heeft de auteur van dit stukje soms aandelen Tesla?

Geplaatst door: TheBigE op

het gebruik is goedkoop, het bezit, wegens hoge aanschafprijs, erg duur. wat mij betrfet mag de regeling zo blijven, maar moet de aanschafprijs worden verlaagd. de Mia regeling dus ernstig verbetert.

het is toch duidelijk dat niemand zijn werknemers een Kona, Leaf of Tesla of I-pace voor de deur zet, zonder de TCO voor de eigenaar te bepalen.

een superdeluce kona kost in benzineuitvoering 30.000. met batterij 50.000. het verschil van 20.000 betaalt de eigenaar extra.
Het voordeel van een lage bruto bijtelling van 33.000 (benz) naar 10.000 (el) cq gaat naar de werknemer….

Geplaatst door: wim op

Het gerapporteerde bijeffect is goed te zien in de export cijfers. Helaas.
Maar een voordeelgrens o.b.v. leeftijd van het voertuig an sich is voor een EV net zo logisch als voor een ICE aangedreven wagen.

Geplaatst door: SJ Bier op