Hyundai en Kia gaan zich net als Nissan inzetten voor het hergebruik van EV-batterijen voor opslag van bijvoorbeeld zonnestroom. Dat werd deze week duidelijk.

Hyundai Motor Group – waar Kia en Hyundai onder vallen – spant zich samen met het Finse Wärtsilä in voor een tweede leven van batterijen van elektrisch aangedreven auto’s. Beide zeggen hiermee in te spelen op de stijgende vraag naar lokale netwerken met eigen energieopslagsystemen voor bijvoorbeeld zonnestroom.

Dankzij de stijgende verkoop van elektrisch aangedreven auto’s (EV’s) komen er in de toekomst steeds meer batterijen beschikbaar die niet meer voldoen voor de aandrijving van auto’s, maar die nog prima geschikt zijn om energie in op te slaan.

De samenwerking tussen Hyundai en Wärtsilä richt zich op de geavanceerde energieopslag via het bestaande wereldwijde netwerk van technologiebedrijf Wärtsilä in 177 landen. Het bedrijf is een grote speler op de wereldmarkt van energiecentrales. Het businessmodel is gericht op het vestigen van een continue, wereldwijde supply chain, gebaseerd op de sterke relatie van Hyundai Motor Group met de fabrikant van de batterijen. De partijen beogen een integrale aanpak voor fabricage, de toepassing in elektrisch aangedreven auto’s en hergebruik voor opslag van energie, maar ook van hergebruik van materialen.

In 2025 is zo’n 29 GWh van EV-batterijen beschikbaar en de capaciteit is daarmee veel groter dan die van de huidige stationaire energieopslagmarkt – die slechts 10 GWh bedraagt. De samenwerking tussen Hyundai Motor Group en Wärtsila biedt derhalve grote kansen. Hyundai Motor Group start nu eerst samen met Wärtsilä een proefproject, waarin gebruikte batterijen van de Hyundai IONIQ en Kia Soul EV worden ingezet. In de toekomst komen veel meer batterijen beschikbaar bij Hyundai Motor Group. Het concern wil tot 2025 nog eens 18 nieuwe modellen met elektrische aandrijving uitbrengen, waaronder de nieuwe KONA Electric later dit jaar en de waterstofauto NEXO. Kia komt dit jaar met de Niro EV.
 

Steeds meer elektrische motorfietsen in Nederland

Nederland doet het in Europa helemaal niet slecht als het gaat om verkoop van elektrisch aangedreven motorfietsen. Frankrijk staat op één, maar Nederland staat op een keurige tweede positie met 562 exemplaren, zo blijkt uit nieuwe cijfers.

Heel veel motoren zijn dat nog niet, maar een aantal van 562 stuks is wel dik 100% meer dan drie jaar geleden. ZERO Motorcycles beet in ons land in 2013 het spits af met elektrische motorfietsen, maar inmiddels is het aanbod sterk gegroeid met merken als BMW, Energica en Lightning.

Elektrische Robocar schrijft zich in voor Goodwood-heuvelklim

Roborace heeft de elektrische en volledig autonome Robocar ingeschreven voor de fameuze heuvelklim tijdens het Goodwood Festival of Speed.

De Robocar heeft in elk wiel een elektromotor, per stuk goed voor 184 pk (135 kW). Het systeemvermogen bedraagt dus 500 pk. Met een gewicht van 1.350 kilogram is de Robocar daardoor erg snel. Een bestuurder heeft de auto niet nodig, want een Nvidia Drive PX 2-computer verzorgt de aansturing van systemen. De computer krijgt input van een lidar-radar, een reguliere radar, GPS, ultrasone sensoren en camera’s.

Roborace wordt in de toekomst mogelijk een aparte raceklasse, waarin auto’s rijden op dezelfde stratencircuits waar Formule E-races plaatsvinden. Het chassis en de aandrijflijn is in de basis gelijk, maar teams mogen hun eigen kunstmatige intelligentie verzorgen. De grote vraag: vindt het grote publiek dat interessant om naar te kijken?

Bron: ZERauto
 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding