Dat schrijven de EU-commissarissen Miguel Cañete van transport en Elzbieta Bienkowska van industrie in een brief aan de lidstaten die is uitgelekt aan NRC. In de brief worden verder geen namen van autobedrijven genoemd.

De Europese Commissie wil dat auto’s in 2025 15 procent minder CO2 uitstoten dan nu. Vijf jaar later moet die uitstoot dan met 30 procent zijn verminderd. Door nu de uitstoot op te krikken lijkt het straks alsof de fabrikanten meer CO2-winst boeken dan ze in werkelijkheid doen. Gemiddeld zouden de Europese autofabrikanten een huidige uitstoot opgeven die 4,5 procent hoger is dan in werkelijkheid met één uitschieter naar 13 procent. Volgens de Europese autoriteiten doen ze dat onder meer door ‘slim’ gebruik te maken van een overgang van een oude naar een nieuwe uitstoottest. Ook werden sommige nulmetingen uitgevoerd met een lege accu of met uitschakeling van het start-stopsysteem. Door dergelijke foefjes neemt de uitstoot van auto’s flink toe.