Particulieren kozen in slechts 18,62 % van de nieuwverkopen voor een diesel. Dit brandstoftype verliest aan populariteit als gevolg van de stijgende prijzen aan de pomp, de sjoemeldieselaffaire, milieuzones en een minder gunstig belastingklimaat in Vlaanderen. Van de Belgische autokopers ging 3,11 % voor een benzinehybride, terwijl CNG of aardgas (0,85 %) populairder blijft dan elektrisch rijden (0,16 %). In het zakelijke segment blijft diesel wel koning, maar ook hier is sprake van een duidelijke daling want tussen 2012 en 2015 waren oliegestookte modellen nog goed voor respectievelijk 85 en 80 % van de verkopen.

Qua modellen is de liefde van de Belg voor de SUV onstuitbaar. Het segment is goed voor een marktaandeel van 35,97 % en is daarmee groter dan dat van elk ander autotype. Toch blijft de Volkswagen Golf het bestverkochte model van België met 9.080 exemplaren in het eerste semester van 2018. Op de tweede plek staat de Renault Clio (7.145 stuks). Op plek drie staan alle varianten van de Fiat 500 familie (7.095 registraties).