Het bedrijf wil een actieve rol spelen in de transitie van het Nederlandse energiesysteem en onderzoekt daartoe de mogelijkheden voor nieuwe activiteiten. "Elektrische mobiliteit – zowel waterstof-elektrisch als batterij-elektrisch – is hier een voorbeeld van", zegt Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland. "We werken al aan een netwerk van snellaadpunten in Nederland, en nu zijn we ook betrokken bij de aanleg van een netwerk van waterstofstations." Oliver Bishop, General Manager Waterstof bij Shell: "Voordelen van waterstof-elektrisch rijden zijn het bereik en het feit dat er binnen vijf minuten een volle tank waterstof getankt kan worden. Het enige restproduct van rijden op waterstof is waterdamp uit de uitlaat."

In de auto-industrie zelf mikt vooral Toyota op deze schone brandstof. Toyota deelde eerder deze maand mee meer modellen op waterstof uit te zullen brengen en die auto’s ook betaalbaarder te maken. Het merk heeft al de Mirai en daar moeten in de toekomst SUV’s, pick-ups en bedrijfswagens bij komen. Waterstofbussen levert Toyota al. Alle extra modellen moeten voor 2025 een feit zijn.