‘Volkswagen moet meer doen om nieuw schandaal te voorkomen’

De Volkswagen Groep doet drie jaar na dieselgate nog altijd niet voldoende om nieuwe schandalen te voorkomen. “VW begint nu net pas de eerste stappen te zetten. Eén van de dingen die ze nog missen is een adequaat klokkenluider-programma.”

dieselgate

Dit schrijft de Amerikaanse advocaat Larry D. Thompson die door een rechter in zijn land in het kader van de rechtszaken na het sjoemelschandaal is aangesteld als verplichte waakhond bij het autobedrijf. Thompson benadrukt dat zijn woorden bedoeld zijn als opbouwende kritiek. "Mijn mandaat is om aanbevelingen voor de toekomst te doen."

Behalve over de klokkenluider maakt Thompson ook opmerkingen over onder meer de documentenstroom en de jaarlijkse enquête naar de stemming onder het personeel, de ‘Stimmungsbarometer’. Die aanbevelingen zijn bedoeld om er voor te zorgen dat Volkswagen – weer – gaat voldoen aan de regels en eisen die in de VS gelden. "Mijn team zal Volkswagen scherp in de gaten houden om te zien of ze zich inderdaad aan die regels houden."

Volgens Hiltrud D. Werner, in het bestuur van de VW-groep verantwoordelijk voor integriteit en juridische zaken, is er wel al veel gedaan. "Dat is echter niet altijd direct zichtbaar voor de buitenwereld. Maar de effecten binnenshuis zijn enorm." Werner vindt wel ‘dat het niet makkelijk is om te gaan van schok naar schaamte naar verandering’. "Volkswagen streeft er naar om excellent te zijn wat betreft integriteit en het voldoen aan de regels bij alle merken, regio’s en bedrijven. Dat gaat niet alleen over structuren en processen maar ook over onze houding en ons gedrag."

‘Volkswagen moet meer doen om nieuw schandaal te voorkomen’ - Automobielmanagement.nl

‘Volkswagen moet meer doen om nieuw schandaal te voorkomen’

De Volkswagen Groep doet drie jaar na dieselgate nog altijd niet voldoende om nieuwe schandalen te voorkomen. “VW begint nu net pas de eerste stappen te zetten. Eén van de dingen die ze nog missen is een adequaat klokkenluider-programma.”

dieselgate

Dit schrijft de Amerikaanse advocaat Larry D. Thompson die door een rechter in zijn land in het kader van de rechtszaken na het sjoemelschandaal is aangesteld als verplichte waakhond bij het autobedrijf. Thompson benadrukt dat zijn woorden bedoeld zijn als opbouwende kritiek. "Mijn mandaat is om aanbevelingen voor de toekomst te doen."

Behalve over de klokkenluider maakt Thompson ook opmerkingen over onder meer de documentenstroom en de jaarlijkse enquête naar de stemming onder het personeel, de ‘Stimmungsbarometer’. Die aanbevelingen zijn bedoeld om er voor te zorgen dat Volkswagen – weer – gaat voldoen aan de regels en eisen die in de VS gelden. "Mijn team zal Volkswagen scherp in de gaten houden om te zien of ze zich inderdaad aan die regels houden."

Volgens Hiltrud D. Werner, in het bestuur van de VW-groep verantwoordelijk voor integriteit en juridische zaken, is er wel al veel gedaan. "Dat is echter niet altijd direct zichtbaar voor de buitenwereld. Maar de effecten binnenshuis zijn enorm." Werner vindt wel ‘dat het niet makkelijk is om te gaan van schok naar schaamte naar verandering’. "Volkswagen streeft er naar om excellent te zijn wat betreft integriteit en het voldoen aan de regels bij alle merken, regio’s en bedrijven. Dat gaat niet alleen over structuren en processen maar ook over onze houding en ons gedrag."