Zo’n verbod moet gelden voor alle dieselvoertuigen die niet voldoen aan de EU-eisen van 2014. Dat betekent dat het rijverbod zeker een kwart van alle in Duitsland rijdende diesel-personenauto’s maar ook twee-derde van de bussen in Frankfurt treft. Op grond van de uitspraak wordt verwacht dat ook andere grote Duitse steden, inclusief Berlijn en grensstad Aken, het rijden met diesels al snel aan banden gaan leggen.

Hamburg was eerder dit jaar de eerste stad in Duitsland die oudere diesels uit een deel van het centrum verbandde. Stuttgart heeft al aangekondigd in januari een soortgelijke maatregel in te voeren maar dan alleen voor diesels van vóór 2009. Milieu-organisatie Deutsche Umwelthilfe heeft nu via de rechter gedaan gekregen dat ook Frankfurt veel diesels, en zelfs van jongere datum uit de stad moet houden. Anders dan in de beide andere steden gaat het daarbij om vrijwel de hele stad en niet om een deel van het centrum. Het gemeentebestuur is woedend over de uitspraak. Wethouder verkeerszaken Klaus Osterling: "De inwoners betalen nu het gelag voor het falen van de auto-industrie en de regering."