Smart Forease is knipoog naar Crossblade

Smart bestaat in 2018 exact twintig jaar. Tijdens de Autosalon van Parijs viert Smart dat met de Forease. Het elektrische studiemodel is een knipoog naar studiemodellen als de Crossblade (2001) en de Forspeed (2011).

Deze Forease is gebaseerd op de Smart EQ Fortwo Cabrio en heeft geen dak, een verkorte voorruit en de lak wit metallic met ‘stream green’ kleuraccenten. De portiergrepen van de smart Forease zijn in de carrosserie verzonken. Bijzonder zijn de groene details op de koplampen en velgen en de groene honingraatlook binnenin de luchtuitstroomopeningen.

Grappig detail: de twee ronde displays waar normaal gesproken luchtuitstroomopeningen zouden zitten. Omdat je toch al open rijdt, heb je al frisse lucht genoeg, volgens Smart. Smart gebruikt de displays om bijvoorbeeld content van de ‘ready to’-app te laten zien. Met die app kan de bestuurder zijn of haar smart met vrienden delen of voertuiginformatie bekijken.

Smart kiest in de toekomst voor volledig elektrisch. Conventionele brandstofmotoren verdwijnen op termijn uit het gamma. Smart verkoopt sinds 2017 alleen nog maar elektrische modellen in de Verenigde Staten, Canada en Noorwegen en start daar vanaf 2020 ook mee in Europa. Deze Forease laat dus ook een beetje zien hoe de elektrische toekomst van het merk eruit gaat zien .

Skoda Vision RS is sportieve plug-in hybride

Benieuwd naar de Skoda Rapid Spaceback van de toekomst? Kijk dan goed naar de Skoda Vision RS die op de Autosalon van Parijs (4-14 oktober) debuteert. Het studiemodel is een sportieve plug-in hybride.

De Skoda Vision RS wordt aangedreven door een 110 kW (150 pk) sterke 1.5 TSI-motor met een elektromotor die 72 kW (102 pk) levert. Goed voor een systeemvermogen van 180 kW (245 pk). Hiermee accelereert het conceptmodel in 7,1 seconden van 0 naar 100 km/u, terwijl de tussensprint van 80 naar 120 km/u 8,9 seconden in beslag neemt.

De gemiddelde CO2-emissie komt uit op 33 gram per kilometer. En dankzij een 13 kWh lithium-ion batterij kan de Vision RS ongeveer 70 kilometer volledig elektrisch afleggen. Het opladen bij het laadstation kost ongeveer2,5 uur. Opladen kan overigens ook thuis via een conventioneel stopcontact, en rijdend door energie terug te winnen.

BMW i3 en i3s krijgen groter accupakket

Om niet achter te blijven in het EV-segment introduceert BMW grotere accupakketten voor de BMW i3 en BMW i3s .

De BMW i3 en BMW i3s beschikken nu nog over een 94 Ah/33 kWh-batterij. Dat wordt binnen afzienbare tijd een 120 Ah/42,2 kWh lithium-ion accupakket. Dat heeft grote gevolgen voor de actieradius.

De range van de BMW i3 (120 Ah) bedraagt 285 tot 310 kilometer volgens de WLTP-norm. Voorheen was dat met de 33 kWh-batterij 235 tot 255 kilometer. De BMW i3s (120 Ah) komt 270 tot 285 kilometer ver (WLTP). Volgens BMW is een actieradius van 260 kilometer in de praktijk haalbaar. Dat was voorheen 200 kilometer.

Het opladen van het accupakket via een stopcontact (2,4 kW) thuis duurt ongeveer 15 uur tot 80 procent acculading. Met een BMW i Wallbox met drie-fase-opladen en een capaciteit van 11 kW is dat 3,2 uur tot 80 procent acculading. Met een snellaadstation van 50 kW kost het tot 80 procent opladen van de batterij 42 minuten.

De elektromotor levert in de BMW i3 als vanouds 170 pk (125 kW), goed voor een 0-100-tijd van 7,3 seconden. De BMW i3s heeft een 184 pk (135 kW) sterke elektromotor. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 6,9 seconden.

Bron: ZERauto.nl