Dat maakt ARN (voorheen Auto Recycling Nederland) onlangs bekend. Daarmee daalt het bedrag met €2,50 per nieuw verkocht voertuig. Deze daling komt volgens ARN door ‘efficiëntiemaatregelen in de autorecyclingketen’ en door marktontwikkelingen. Auto’s gaan gemiddeld langer mee (inmiddels al meer dan 18 jaar) en de verkoop van nieuwe auto’s trekt aan. Ook de beheerbijdragen voor Li-ion accu’s voor hybride en vol-elektrische auto’s gaan omlaag.

Hoge recyclingprestatie

Autorecycling is in Nederland goed geregeld. Van elke afgedankte auto kon vorig jaar 98,6% duurzaam worden gerecycled. De recyclingbijdrage op auto’s maakt het mogelijk om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95% autorecycling inclusief hergebruik te voldoen. ARN werkt hiervoor samen met ruim 300 bedrijven: autodemontagebedrijven, shredderbedrijven, inzamelbedrijven en recyclingbedrijven.

Elektrische auto’s

Het percentage nieuw verkochte auto’s met een (deels) elektrische aandrijving stijgt. Vorig jaar beschikte 6,5% van de nieuw verkochte auto’s over een batterijpakket. Op termijn moeten deze batterijen op een duurzame manier worden gerecycled. De kosten hiervan kunnen echter dalen door schaalvergroting, technologische ontwikkelingen en door second-use toepassingen van Li-ion accu’s. Dat betekent dat ook de beheerbijdragen voor Li-ion accu’s voor hybride en vol-elektrische auto’s gemiddeld met circa 10% kunnen dalen.