Een rechter in Gelsenkirchen heeft de gemeente Essen opgedragen een verbod op de meest vervuilende auto’s af te kondigen om ‘bewoners, bezoekers en verkeersdeelnemers te beschermen tegen de te slechte lucht.’ Dat treft dan 18 van de 50 districten in de stad waaronder het deel van de A40 dat door Essen loopt. De rechter voegt daar aan toe dat een rijverbod nodig is ‘ondanks de eventuele gevolgen voor de bevolking of de economie.’

De rechtbank van Gelsenkirchen deed, net als bij eerdere soortgelijke zaken, uitspraken in een geding dat was aangespannen door de milieubeweging Deutsche Umwelhilfe. Het verbod moet op 1 juli 2019 ingaan, zowel voor het centrum van de stad als voor de A40 die vlak langs een aantal dichtbevolkte wijken van Essen loopt. Voor het doorgaande verkeer op de route Duisburg – Dortmund dat onder de verboden valt is straks alleen een kilometerslange omweg via de A42 beschikbaar.

De Blauwe Zone is straks verboden terrein voor dieselauto’s met een Euro 4 motor of ouder maar ook voor auto’s met een benzinemotor van klasse Euro 2 of ouder. Vanaf september moet het verbod bovendien worden uitgebreid naar Euro 5 dieselwagens. In Gelsenkirchen worden vanaf 1 september in één straat in het centrum alleen nog maar Euro 6 diesels (of schoner) toegelaten. Essen volgt met het dieselverbod onder meer Stuttgart en Frankfurt am Main terwijl Aken, Düsseldorf en München van rechters daar soortgelijke maatregelen moeten nemen.