De elektrische Citea’s voor het GVB worden voorzien van een stroomafnemer op het dak en uitgevoerd met de nieuwste batterijtechnologie. De bussen worden vanaf 2020 ingezet op drie Amsterdamse buslijnen die beginnen en eindigen op Station Sloterdijk. Daar worden ook zeven snelladers geplaatst om de bussen tussentijds bij te laden.  Gedurende de nacht worden de batterijen met 31 langzaamladers volledig herladen op de GVB-locatie Garage West.

Het GVB gaat de komende jaren de hele vloot van rond de 200 bussen vervangen door zero-emissie voertuigen. Directeur Alexandra van Huffelen: “Dit is de eerste stap naar het verduurzamen van onze busvloot. Als stadsvervoerder dragen we hiermee bij aan schonere lucht in Amsterdam en het verlagen van onze eigen CO2-uitstoot.’’ 

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep voegt daar aan toe: “Wij zijn enorm trots dat wij door het leveren van onze elektrische openbaarvervoerbussen een bijdrage gaan leveren aan de verdere CO2-reductie in de stad en dus aan een schoner Amsterdam. De ambities van GVB om elektrisch te gaan rijden, sluiten naadloos aan bij de ambities van VDL om een aanzienlijke bijdrage te leveren aan de elektrificatie van het busvervoer in Nederland.’’