In 2030 worden er alleen nog elektrische nieuwe auto’s verkocht. Dat zorgt voor 3.5 Mton CO2 reductie; bijna de helft van de totale CO2 reductieopgave van de sector mobiliteit. “Het aanbod van elektrische auto’s gaat sterk groeien. Door de aankoopsubsidie (in 2021 €6000 Euro), de vrijstelling van aankoop- en motorijtuigenbelasting (BPM en MRB) en de veel lagere gebruikskosten, verdienen kopers van een EV het hogere aankoopbedrag al in een paar jaar terug,” meldt de VER in een verklaring.

Bovendien groeit het aanbod van tweedehands elektrische auto’s sterk zo is de verwachting. “Export van elektrische auto’s is in het ontwerp Klimaatakkoord minder aantrekkelijk gemaakt.  

En zonder mrb (en na 2025 met veel lagere mrb), lagere energiekosten en substantieel lagere onderhoudskosten, zal dit voor veel mensen de meest aantrekkelijke optie zijn. Zeker in tweedehands private lease.” Ook in de zakelijke markt is elektrisch rijden door de verlaagde bijtelling het meest aantrekkelijke aanbod aldus de VER.