De problemen doen zich voor in dieselauto’s met een 1.2 liter motor van het type EA 189, aldus VW. “Op korte termijn en uit voorzorg is gezamenlijk besloten de lopende omzetting van technische oplossingen voor deze dieselvoertuigen voorlopig stop te zetten. Voor begin januari is een tijdspad afgesproken om het verdere testen en de analyse gemeenschappelijk onder voort te zetten.’’ Het ministerie van verkeer heeft daarop bevestigd ‘dat de problemen ons bekend zijn’. 

De Volkswagen Groep zal volgend jaar nog eens twee miljard euro en in 2020 nog één miljard kwijt zijn aan het dieselschandaal. Dit jaar heeft dat al weer 5,5 miljard gekost, heeft financieel directeur Frank Witter laten weten. Sinds het bekend worden van het dieselschandaal in september 2015 is de Duitse groep al 27 miljard kwijt geweest aan boetes en schadevergoedingen. In een groot aantal landen, waaronder Nederland, lopen nog steeds rechtszaken van gedupeerde bezitters van een dieselauto of van aandeelhouders van Volkswagen.