Die interesse is terug te zien in de toenemende vraag en aanbod van hybride- en elektrische auto’s op de handelswebsite. In mei 2018 toonden cijfers van het ​CBS​ al aan dat er op 1 januari 2018 bijna 60 procent meer elektrische personenauto’s in Nederland waren dan het jaar daarvoor. Ondanks de interesse in elektrische personenauto’s durft nog niet iedereen het aan om de stap te zetten. De helft van Nederland wacht toch liever tot de technologie iets verder is ontwikkeld, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast vormen de aanschafprijs en de beschikbaarheid van oplaadpunten belangrijke barrières.

Paul de Vries, automotive expert: ‘Hybride en elektrische auto’s zijn allang niet meer nieuw en spannend. We zien dat particulieren nu echt overstappen op elektrische occassions om zo hun bijdrage te leveren aan een beter milieu. Er is soms onzekerheid over de duur van de accu’s, maar wanneer daar een goede garantie op zit vormt dit geen belemmering meer om tweedehands elektrisch te rijden.’

Ouderen liever elektrisch en klein, jongeren elektrisch en luxe

Voor 31,8 procent van Nederland is een zuinigere auto de belangrijkste motivatie voor de aanschaf van een nieuwe. Per leeftijdscategorie blijken verschillende wensen een rol te spelen. Mensen tot 30 jaar willen naast zuiniger ook luxer en groter rijden. De leeftijdscategorie 50-plus vindt het vooral belangrijk dat de auto niet te groot is en wordt toegestaan binnen milieuzones.

Top 5 meest aangeboden elektrische/hybride merken op Marktplaats in 2018:

  1. Toyota
  2. Lexus
  3. Volvo
  4. Honda
  5. Volkswagen