Europa heeft drie miljoen laadpunten nodig

Over een goede tien jaar heeft Europa minstens 2,8 miljoen openbare laadpunten nodig om alle elektrische auto’s te voorzien die dan nodig zijn om aan de strikte emissie-eisen van de EU te voldoen. Dat berekenen auto-adviesbureau Jato en het Europese milieu-agentschap EEA in opdracht van de Europese autokoepel Acea.

'Alle Belgische zakenauto’s elektrisch kost kapitalen'

‘’Het komt niet als een verrassing dat we in 2017 voor het eerst sinds de metingen in 2010 begonnen weer een toename van de CO2-uitstoot van personenauto’s zagen omdat het ook het eerste jaar was dat er meer benzine- dan dieselauto’s verkocht werden. Om die trend te keren is een veel sterkere toename van auto’s met een alternatieve aandrijving nodig,’’ zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert van Acea.

Om dat weer te bereiken zal het aantal laadpunten drastisch opgevoerd moeten worden, concluderen ook Jato en het EEA weer. Op dit moment zijn er in heel Europa zo’n 150.000 openbare laadpunten maar dat zal zeker twintig keer zo veel moeten worden. Jonnaert: ‘’We dringen er daarom weer bij de regeringen en de EU op aan om te investeren in die infrastructuur zodat de verkopen van elektrische auto’s werkelijk kunnen beginnen.’’ Jato waarschuwt daarbij echter wel dat EV’s over het algemeen nog een stuk duurder zijn dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. In veel landen wordt dat grotendeels gecompenseerd met subsidies en belastingvoordelen maar dat moet dan ook wel zo blijven, denkt Acea.

Europa heeft drie miljoen laadpunten nodig - Automobielmanagement.nl

Europa heeft drie miljoen laadpunten nodig

Over een goede tien jaar heeft Europa minstens 2,8 miljoen openbare laadpunten nodig om alle elektrische auto’s te voorzien die dan nodig zijn om aan de strikte emissie-eisen van de EU te voldoen. Dat berekenen auto-adviesbureau Jato en het Europese milieu-agentschap EEA in opdracht van de Europese autokoepel Acea.

'Alle Belgische zakenauto’s elektrisch kost kapitalen'

‘’Het komt niet als een verrassing dat we in 2017 voor het eerst sinds de metingen in 2010 begonnen weer een toename van de CO2-uitstoot van personenauto’s zagen omdat het ook het eerste jaar was dat er meer benzine- dan dieselauto’s verkocht werden. Om die trend te keren is een veel sterkere toename van auto’s met een alternatieve aandrijving nodig,’’ zegt secretaris-generaal Erik Jonnaert van Acea.

Om dat weer te bereiken zal het aantal laadpunten drastisch opgevoerd moeten worden, concluderen ook Jato en het EEA weer. Op dit moment zijn er in heel Europa zo’n 150.000 openbare laadpunten maar dat zal zeker twintig keer zo veel moeten worden. Jonnaert: ‘’We dringen er daarom weer bij de regeringen en de EU op aan om te investeren in die infrastructuur zodat de verkopen van elektrische auto’s werkelijk kunnen beginnen.’’ Jato waarschuwt daarbij echter wel dat EV’s over het algemeen nog een stuk duurder zijn dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor. In veel landen wordt dat grotendeels gecompenseerd met subsidies en belastingvoordelen maar dat moet dan ook wel zo blijven, denkt Acea.