Amsterdam doet vanaf 2030 verbrandingsmotor in de ban

Amsterdam wil vanaf 2030 geen diesel- maar ook geen benzine-auto’s meer in de stad. Volgend jaar zijn dieselauto’s van 2005 of ouder al niet meer welkom.

Amsterdam doet vanaf 2030 verbrandingsmotor in de ban

Amsterdam heeft al milieuzones voor oudere vracht- en bestelauto’s, taxi’s en scooters maar krijgt dan ook de eerste voor personenauto’s. Staatssecretaris voor milieu Stientje van Veldhoven heeft twee weken geleden die mogelijkheid gecreëerd voor gemeenten en Amsterdam is de eerste die daar gebruik van maakt.

Vanaf 2025 moeten alle vrachtauto’s, taxi’s en bussen die in de stad komen of rijden emissievrij zijn dus elektrisch of bijvoorbeeld op waterstof rijden. Vijf jaar later wordt dat dan ook ingevoerd voor personenauto’s. De plannen zijn aangekondigd door wethouder Sharon Dijksma van verkeer in een Actieplan Schone Lucht. Zij denkt de overgang te stimuleren met subsidies en de aanleg van duizenden laadpunten. Amsterdam telt nu rond de 3.000 van dat soort faciliteiten maar dat moeten er de komende vijf jaar zeker 16.000 tot 23.000 worden.

De wethouder denkt met de maatregelen de levensverwachting van de inwoners van de stad met gemiddeld drie maanden te verlengen. De nieuwe milieuzone treft in ieder geval meer dan 4.000 binnen de ring A10 wonende Amsterdammers die een oudere dieselauto bezitten maar ook zeker 20.000 andere berijders van een oude diesel die wel eens in de stad komen. Bovendien heeft de wethouder al aangekondigd dat de milieuzones vooruitlopend op het emissieloze tijdperk voor alle voertuigen de komende jaren worden uitgebreid en verscherpt.

Amsterdam doet vanaf 2030 verbrandingsmotor in de ban - Automobielmanagement.nl

Amsterdam doet vanaf 2030 verbrandingsmotor in de ban

Amsterdam wil vanaf 2030 geen diesel- maar ook geen benzine-auto’s meer in de stad. Volgend jaar zijn dieselauto’s van 2005 of ouder al niet meer welkom.

Amsterdam doet vanaf 2030 verbrandingsmotor in de ban

Amsterdam heeft al milieuzones voor oudere vracht- en bestelauto’s, taxi’s en scooters maar krijgt dan ook de eerste voor personenauto’s. Staatssecretaris voor milieu Stientje van Veldhoven heeft twee weken geleden die mogelijkheid gecreëerd voor gemeenten en Amsterdam is de eerste die daar gebruik van maakt.

Vanaf 2025 moeten alle vrachtauto’s, taxi’s en bussen die in de stad komen of rijden emissievrij zijn dus elektrisch of bijvoorbeeld op waterstof rijden. Vijf jaar later wordt dat dan ook ingevoerd voor personenauto’s. De plannen zijn aangekondigd door wethouder Sharon Dijksma van verkeer in een Actieplan Schone Lucht. Zij denkt de overgang te stimuleren met subsidies en de aanleg van duizenden laadpunten. Amsterdam telt nu rond de 3.000 van dat soort faciliteiten maar dat moeten er de komende vijf jaar zeker 16.000 tot 23.000 worden.

De wethouder denkt met de maatregelen de levensverwachting van de inwoners van de stad met gemiddeld drie maanden te verlengen. De nieuwe milieuzone treft in ieder geval meer dan 4.000 binnen de ring A10 wonende Amsterdammers die een oudere dieselauto bezitten maar ook zeker 20.000 andere berijders van een oude diesel die wel eens in de stad komen. Bovendien heeft de wethouder al aangekondigd dat de milieuzones vooruitlopend op het emissieloze tijdperk voor alle voertuigen de komende jaren worden uitgebreid en verscherpt.