Europa wil batterij-productie oppakken

Frankrijk en Duitsland hebben samen het initiatief genomen om de productie van batterijen voor elektrische auto’s in Europa in een hogere versnelling te zetten. In eerste instantie is vijf tot zeven miljard aan investeringen nodig waar beide landen met goedvinden van Brussel samen 1,2 miljard aan zullen bijdragen.

Europa wil batterij-productie oppakken

Frankrijk wil volgend jaar een pilotfabriek in gebruik nemen terwijl er in 2023 in beide landen een volwaardige fabriek moet draaien. De Europese Commissie berekent daarbij dat er in 2025 400GW aan capaciteit nodig is waarvoor 10 tot 25 giga-batterijfabrieken gebouwd zouden moeten worden. Dat alles kan direct en indirect werk bieden aan tussen de twee en drie miljoen mensen.

Europa kent al een Europese Batterij Alliantie die getrokken wordt door de Volkswagen Group en het Zweedse Northvolt dat al een fabriek aan het bouwen is die volgend jaar in productie moet komen. Die alliantie kreeg eerder steun van de Duitse minister voor economische zaken Peter Altmaier en daar heeft zijn Franse collega Bruno le Maire zich nu bijgevoegd. Hun bijkomende doel is de bestaande achterstand op China en ook de VS op dit gebied in te lopen. ‘’We willen veilig stellen dat we niet zijn overgeleverd aan technologische invoer van de twee grootmachten China en de VS,’’ aldus le Maire. Op een gezamenlijke persconferentie kondigde Europees commissaris voor transport Maros Sefcovic bovendien zijn steun aan. ‘’We zullen alle beschikbare steun inzetten op Europees, nationaal en regionaal niveau en ook zowel privaat als publiek.’’ De commissaris zegt er daarbij vertrouwen in te hebben dat andere partners zich snel zullen melden. Inmiddels hebben PSA en de Franse fabrikant van hoog-technologische batterijen Saft inderdaad al hun belangstelling laten blijken.

Europa wil batterij-productie oppakken - Automobielmanagement.nl

Europa wil batterij-productie oppakken

Frankrijk en Duitsland hebben samen het initiatief genomen om de productie van batterijen voor elektrische auto’s in Europa in een hogere versnelling te zetten. In eerste instantie is vijf tot zeven miljard aan investeringen nodig waar beide landen met goedvinden van Brussel samen 1,2 miljard aan zullen bijdragen.

Europa wil batterij-productie oppakken

Frankrijk wil volgend jaar een pilotfabriek in gebruik nemen terwijl er in 2023 in beide landen een volwaardige fabriek moet draaien. De Europese Commissie berekent daarbij dat er in 2025 400GW aan capaciteit nodig is waarvoor 10 tot 25 giga-batterijfabrieken gebouwd zouden moeten worden. Dat alles kan direct en indirect werk bieden aan tussen de twee en drie miljoen mensen.

Europa kent al een Europese Batterij Alliantie die getrokken wordt door de Volkswagen Group en het Zweedse Northvolt dat al een fabriek aan het bouwen is die volgend jaar in productie moet komen. Die alliantie kreeg eerder steun van de Duitse minister voor economische zaken Peter Altmaier en daar heeft zijn Franse collega Bruno le Maire zich nu bijgevoegd. Hun bijkomende doel is de bestaande achterstand op China en ook de VS op dit gebied in te lopen. ‘’We willen veilig stellen dat we niet zijn overgeleverd aan technologische invoer van de twee grootmachten China en de VS,’’ aldus le Maire. Op een gezamenlijke persconferentie kondigde Europees commissaris voor transport Maros Sefcovic bovendien zijn steun aan. ‘’We zullen alle beschikbare steun inzetten op Europees, nationaal en regionaal niveau en ook zowel privaat als publiek.’’ De commissaris zegt er daarbij vertrouwen in te hebben dat andere partners zich snel zullen melden. Inmiddels hebben PSA en de Franse fabrikant van hoog-technologische batterijen Saft inderdaad al hun belangstelling laten blijken.