In ons land, België en Groot-Brittannië is driekwart van de betrokken dieselauto’s teruggehaald en geupdated. In Duitsland heeft Volkswagen 99 procent van de terugroepacties en updates uitgevoerd. Maar vooral Oost-Europese landen als Polen en Roemenië lopen nog ver achterop. Dat komt ook omdat veel oudere diesels na inruil juist naar die landen worden uitgevoerd.

Dat concludeert Transport & Environment, een Europese koepel van organisaties die zich met transport en milieu bezig houden. De gegevens zijn ontleend aan een recall information platform, een centrale database van de Europese Commissie waarop de stand van zaken rond de sjoemeldiesels wordt bijgehouden. Transport & Environment stelt dat VW de zaken redelijk onder controle lijkt te hebben maar dat de situatie bij andere merken vaag is. Uit de gegevens van het platform blijkt verder dat het aantal aangepaste wagens maar heel langzaam stijgt. Dat komt waarschijnlijk doordat de terugroepacties in veel landen op vrijwillige basis gebeuren. Tussen september 2018 en mei 2019 is het aantal aangepaste wagens gestegen van 69 procent naar 76 procent.