Toyota begint inhaalslag met elektrische auto

Toyota, met de Prius de pionier op het gebied van hybride auto’s, heeft lang de boot afgehouden waar het gaat om elektrische voertuigen. Tot nu toe leek het tweede autobedrijf ter wereld de voorkeur te geven aan waterstof als schone aandrijfbron. Maar nu heeft Toyota toch een inhaalslag met EV’s aangekondigd.

Toyota begint inhaalslag met elektrische auto

Vanaf volgend jaar zullen er minstens tien nieuwe puur-elektrische modellen uitkomen, heeft vice-president Shigeki Terashi aangekondigd.

Toyota beoogt nu in 2025 zo’n 5,5 miljoen auto’s met een elektrische aandrijving te verkopen, dat is vijf jaar eerder dan eerder het plan was en de helft van de huidige wereldwijde afzet. Een miljoen daarvan zouden puur-elektrisch of waterstof-aangedreven moeten zijn, de overige 4,5 miljoen hybride. “Ons sleutelwoord is geëlektrificeerd, niet elektrisch,” benadrukt Terashi.

Toyota wil bovendien eind volgend jaar een nieuwe generatie solid-state batterijen voor EV’s introduceren. De eerste daarmee uitgeruste auto moet volgend jaar tijdens de Olympische Spelen van Tokio, waar Toyota een hoofdsponsor van is, gelanceerd worden. Om te voorkomen dat er tijdelijk een tekort aan batterijen ontstaat heeft Toyota tegelijk

leveringscontracten afgesloten met het Chinese CATL, dat ook al levert aan Volvo, Honda en Nissan, en met de bekende Chinese fabrikant van elektrische bussen en andere voertuigen BYD.

Toyota begint inhaalslag met elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Toyota begint inhaalslag met elektrische auto

Toyota, met de Prius de pionier op het gebied van hybride auto’s, heeft lang de boot afgehouden waar het gaat om elektrische voertuigen. Tot nu toe leek het tweede autobedrijf ter wereld de voorkeur te geven aan waterstof als schone aandrijfbron. Maar nu heeft Toyota toch een inhaalslag met EV’s aangekondigd.

Toyota begint inhaalslag met elektrische auto

Vanaf volgend jaar zullen er minstens tien nieuwe puur-elektrische modellen uitkomen, heeft vice-president Shigeki Terashi aangekondigd.

Toyota beoogt nu in 2025 zo’n 5,5 miljoen auto’s met een elektrische aandrijving te verkopen, dat is vijf jaar eerder dan eerder het plan was en de helft van de huidige wereldwijde afzet. Een miljoen daarvan zouden puur-elektrisch of waterstof-aangedreven moeten zijn, de overige 4,5 miljoen hybride. “Ons sleutelwoord is geëlektrificeerd, niet elektrisch,” benadrukt Terashi.

Toyota wil bovendien eind volgend jaar een nieuwe generatie solid-state batterijen voor EV’s introduceren. De eerste daarmee uitgeruste auto moet volgend jaar tijdens de Olympische Spelen van Tokio, waar Toyota een hoofdsponsor van is, gelanceerd worden. Om te voorkomen dat er tijdelijk een tekort aan batterijen ontstaat heeft Toyota tegelijk

leveringscontracten afgesloten met het Chinese CATL, dat ook al levert aan Volvo, Honda en Nissan, en met de bekende Chinese fabrikant van elektrische bussen en andere voertuigen BYD.