Diess hield zich immers niet aan de ‘officiële’ VW-teksten als ‘dieselthematiek’ of ‘omschakellogica’ maar nam gewoon het woord ‘bedrog’ in de mond. En dat terwijl met name hoofd juridische zaken Hiltrud Werner zich voortdurend in allerlei bochten wringt om maar duidelijk te maken ‘dat de klanten noch verlies noch schade hebben geleden’.

Die opmerkelijke wending is ook opgevallen bij Günter König, een rechter die bij het hof van Oldenburg een aantal klachten van door dieselgate ‘getroffen’ VW-rijders behandelt. De advocaten van VW betogen daar voortdurend dat nog niet duidelijk is wie precies wat wanneer wist en wie dus uiteindelijk verantwoordelijk is of was voor het sjoemelen. VW benadrukt zelf ook steeds dat bestuursleden niet op de hoogte waren van de afschakelsoftware.

Maar nu stelt de rechter dat VW dan maar duidelijk moet maken wie precies het door Diess genoemde bedrog gepleegd heeft. VW is weer in de verdediging gegaan met een verklaring ‘dat de opmerkingen van Diess niet in rechtstechnische zin gezien moeten worden waardoor er niets aan de juridische positie verandert’. Maar of rechter König het uiteindelijk ook zo ziet, moet nog blijken. Net als nog moet blijken of de opmerkingen een rol gaan spelen bij de veel grotere schadezaken die namens meer dan 400.000 dieselbezitters tegen de VW Groep is aangespannen.