De aandrijflijn van de Cayenne Turbo S E-Hybrid bestaat uit een 4,0-liter V8-biturbomotor met 550 pk en een in de achttraps Tiptronic S transmissie geïntegreerde elektromotor met 136 pk. Het systeemkoppel bedraagt een slordige 900 Nm. Beide carrosserievarianten hebben slechts 3,8 seconden nodig om 100 km/u te bereiken en de topsnelheid komt uit op 295 km/u. Volledig elektrisch rijden kan ook tot maximaal 40 kilometer en met een maximum snelheid van 135 km/u.

Eerste wielerwedstrijd met elektrische volgauto’s in Noorwegen

De primeur van de eerste wielerwedstrijd met elektrische volgauto’s is voor – hoe kan het ook anders – Noorwegen. Nergens ter wereld worden zoveel elektrische auto’s verkocht. In de Arctic Race of Norway, ofwel Ronde van Noorwegen, staan naast Mathieu van der Poel ook 46 elektrische Hyundai’s aan de start

Servais Knaven, ploegleider van Team Ineos, vertelde voor de semi-klassieker Gent-Wevelgem dit jaar nog dat hij elektrische auto’s nog niet snel in het peloton verwachtte. Knaven zei toen: “Toch vanwege de vaak nog beperkte actieradius van de elektrische auto’s. In Nederland is het vrij goed geregeld qua oplaadplekken, maar dat is lang niet overal zo. Bovendien kosten de accupakketten vaak nog ruimte, terwijl we dat juist zo nodig hebben. En renners horen die stille auto’s slecht aankomen, al kunnen ze tegenwoordig ook geluid maken begreep ik. In de toekomst zie ik het zeker wel gebeuren, al is het maar vanwege het verdwijnen van de uitlaatgassen. Dan is achter de auto rijden helemaal een verademing.”

Hyundai’s Solar Roof Charging komt naar meer modellen

Niet voor Nederland, maar wel noemenswaardig: de eerste hybride auto van Hyundai met een zogeheten Solar Roof Charging systeem. Deze nieuwe Hyundai Sonata Hybrid heeft het. De komende jaren zal Hyundai de technologie uitrollen over meer modellen.

Dankzij het Solar Roof Charging systeem wordt zonne-energie gebruikt om energie op te wekken voor de batterij. Volgens Hyundai neemt hierdoor de brandstofefficiency toe, vermindert de CO2-emissie en wordt de actieradius groter.

Zuid-Koreanen staan in de rij voor Tesla Model 3

In Zuid-Korea kijken ze kennelijk reikhalzend uit naar de nieuwe Tesla Model 3. De compacte elektrische sedan van Tesla was daar nog niet geïntroduceerd. Op 15 augustus was de Model 3 voor het eerst te zien in de zogeheten Tesla Stores. Mensen stonden er letterlijk voor in de rij.

In een winkelcentrum ontstond er voor de Tesla Store een extreem lange wachtrij met mensen, vergelijkbaar met als Apple een nieuwe iPhone of iPad in de verkoop gooit. Die lange wachtrij is op zich niet heel vreemd, want met Zuid-Koreaanse overheidssubsidies kost een Model 3 in het land omgerekend minder dan 27.000 dollar. Dat komt neer op 24.358 euro! Een Tesla Model 3 begint in Nederland bij 47.800 euro.

Trend: Leaserijders wisselen diesel in voor elektrische auto

Leaserijders ruilen massaal hun diesel in en gaan voor volledig elektrisch of benzine, zo meldt leasemaatschappij Alphabet. In de eerste vijf maanden van 2019 was 16,1 procent van de nieuw bestelde leaseauto’s bij Alphabet een elektrische auto. In 2018 was dat percentage nog 7,7 procent. 

Tegenover de stijging van het aantal elektrische auto’s, staat een flinke daling van het aantal dieselauto’s in de leasevloot van Alphabet. Het percentage diesels zakte tussen 1 april 2018 en 1 juni 2019 van 36 naar 21 procent. Niet alle diesel-inruilers schakelen over op elektrische auto’s, ook de benzineauto groeit in populariteit onder leaserijders (van 52 naar 59 procent). Het aandeel van hybride schommelt steevast rond de vier procent.

Bron: ZERauto