IEA: SUV’s zorgen voor meer luchtvervuiling

De aanhoudende populariteit van SUV’s leidt er toe dat de wereldwijde autovloot niet minder maar juist aanzienlijk meer luchtvervuiling veroorzaakt.

IEA: SUV’s zorgen voor meer luchtvervuiling

Tussen 2010 en 2018 is het marktaandeel van SUV’s ruim verdubbeld van 17 naar 39 procent. Die grotere auto’s zorgen samen voor een uitstoot van meer dan 700 megaton CO2, dat is meer dan de totale jaarlijkse emissie van Nederland en Groot-Brittannië samen.

SUV-val

Dat berekent het International Energy Agency (IEA). Eerder al schreef het Duitse Handelsblatt ‘dat de auto-industrie met open ogen in de SUV-val trapt.’ Volgens het energie-agentschap was vorig jaar vier op de tien nieuwe personenauto’s een SUV. In Europa was dat één op de drie, in de VS zelfs één op de twee. Hoewel ze de fabrikanten meer winst per auto opleveren, zijn ze zwaar en ook minder aerodynamisch waardoor het brandstofverbruik relatief hoog ligt. Volgens het IEA ligt de CO2-uitstoot van een in Europa verkochte SUV 14 procent hoger dan bij een vergelijkbare middelgrote auto. De opkomst van de SUV’s heeft daardoor tot 10 keer zo veel CO2-uitstoot geleid dan wat er door de daling van het aantal diesels is gewonnen. “In Europa houden autofabrikanten de keus aan elektrische auto’s beperkt waardoor ze tot op het laatst mogelijke moment meer lucratieve SUV’s kunnen verkopen.”

Reacties

[…] Lees ook: SUV’s zorgen voor meer luchtvervuiling […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Europees marktaandeel SUV’s opgelopen naar 40 procent op
IEA: SUV’s zorgen voor meer luchtvervuiling - Automobielmanagement.nl

IEA: SUV’s zorgen voor meer luchtvervuiling

De aanhoudende populariteit van SUV’s leidt er toe dat de wereldwijde autovloot niet minder maar juist aanzienlijk meer luchtvervuiling veroorzaakt.

IEA: SUV’s zorgen voor meer luchtvervuiling

Tussen 2010 en 2018 is het marktaandeel van SUV’s ruim verdubbeld van 17 naar 39 procent. Die grotere auto’s zorgen samen voor een uitstoot van meer dan 700 megaton CO2, dat is meer dan de totale jaarlijkse emissie van Nederland en Groot-Brittannië samen.

SUV-val

Dat berekent het International Energy Agency (IEA). Eerder al schreef het Duitse Handelsblatt ‘dat de auto-industrie met open ogen in de SUV-val trapt.’ Volgens het energie-agentschap was vorig jaar vier op de tien nieuwe personenauto’s een SUV. In Europa was dat één op de drie, in de VS zelfs één op de twee. Hoewel ze de fabrikanten meer winst per auto opleveren, zijn ze zwaar en ook minder aerodynamisch waardoor het brandstofverbruik relatief hoog ligt. Volgens het IEA ligt de CO2-uitstoot van een in Europa verkochte SUV 14 procent hoger dan bij een vergelijkbare middelgrote auto. De opkomst van de SUV’s heeft daardoor tot 10 keer zo veel CO2-uitstoot geleid dan wat er door de daling van het aantal diesels is gewonnen. “In Europa houden autofabrikanten de keus aan elektrische auto’s beperkt waardoor ze tot op het laatst mogelijke moment meer lucratieve SUV’s kunnen verkopen.”

Reacties

[…] Lees ook: SUV’s zorgen voor meer luchtvervuiling […]

Geplaatst door: Automobielmanagement.nl > Europees marktaandeel SUV’s opgelopen naar 40 procent op