GreenFleet Event 2019: scherpe presentaties en pittige discussies [video/fotogalerij]

Wordt het tanken of laden? Dat was de centrale vraag tijdens het allereerste GreenFleet Event van Automobiel Management en zustertitel TankPro. Tijdens een drukbezocht congres in combinatie met de eerste vakbeurs voor de autobranche én brandstoffensector werden vertegenwoordigers uit beide sectoren door verschillende sprekers bijgepraat, werd er soms pittig gediscussieerd én was er gelegenheid tot netwerken op de beursvloer.

GreenFleet Event 2019: scherpe presentaties en pittige discussies

Na afloop van het congres kunnen we concluderen dat er geen eensluidende conclusie mogelijk is op de vraag of we gaan tanken of laden. Een combinatie van aandrijftechnieken lijkt, niet heel verrassend, eerder het pad te zijn dat we met z’n allen gaan bewandelen. Afhankelijk van de toepassing kies je de mobiliteit die bij je past: elektrisch voor stads- en regiovervoer, waterstof voor nationaal en internationaal transport. Dat was althans het overheersende toekomstbeeld dat ontstond.

Twee kampen

In de realiteit zien we momenteel eerder twee kampen ontstaan: elektrische rijders met de Tesla-adepten als meest fanatieke voorvechters van de EV en zij die in een waterstof-toekomst geloven. Adwin Martens, directeur van Waterstofnet, betreurt die tegenstelling en zoekt liever het midden op. Hij gelooft niet dat de ene keuze beter of slechter is dan de andere, ze hebben allebei voor- en nadelen. Wel speelt waterstof momenteel een veel kleinere rol dan elektrisch. Ter vergelijking: de Tesla Model 3 was in september de bestverkochte auto van Nederland en ging al ruim 13.000 keer over de toonbank. Laden kan zowat overal. Daartegenover rijden er nu ongeveer 170 waterstofauto’s rond op onze wegen. Wie waterstof wil rijden heeft de keuze uit slechts twee modellen: de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Waterstof tanken is daarbij een hele uitdaging, dit kan slechts op drie locaties in Nederland. Natuurlijk, er zijn volop plannen om dit aantal uit te breiden maar voorlopig blijft rijden op waterstof nog een kip-en-ei verhaal.

Fossiel

In al dat geweld over elektrisch en waterstof kunnen we de fossiele brandstoffen overigens nog niet uitvlakken, alhoewel er in politiek Den Haag langzaamaan afscheid van wordt genomen. Zo is de moderne Euro 6 diesel volgens Raymond Gense van PON Holdings in principe een schone motor. Zo schoon zelfs dat ze in sommige stedelijke gebieden schonere lucht uitstoten dan erin gaat. Maar ook groengas, dat wordt gewonnen uit vergisting van groen- en snoeiafval, rioolslib en mest, en LNG kunnen bijdragen aan een oplossing voor de uitstootproblematiek en een betere luchtkwaliteit zo lieten Robin Geijer en Paul de Winter van PitPoint clean fuels weten. Angelique Berden van VVG/Platform Autogas brak een lans voor het ooit zo populaire en relatief schone LPG dat door de hoge MRB in het verdomhoekje zit.

Hype

Onze overheid bepaalt door middel van financiële impulsen (lees: BPM, MRB) in welke auto de zakelijke rijder rijdt. Den Haag beïnvloedt daarmee in grote mate de nieuwverkopen. De hype draait momenteel om Tesla, maar wie kan zeggen dat dit zo blijft? Een financiële prikkel die de schatkist té veel geld kost wordt net zo makkelijk weer teruggedraaid. Is onze overheid daarmee onbetrouwbaar? Daar waren de meningen over verdeeld tijdens het slotakkoord, een paneldiscussie over het Klimaatakkoord. Zeker is wel dat de toekomst niet vaststaat, en dat de Nederlandse autokoper vooral wordt gedreven door financiële motieven.

Bekijk op de Facebook-pagina van Automobiel Management een foto-impressie van het event.

GreenFleet Event 2019: scherpe presentaties en pittige discussies - Automobielmanagement.nl

GreenFleet Event 2019: scherpe presentaties en pittige discussies [video/fotogalerij]

Wordt het tanken of laden? Dat was de centrale vraag tijdens het allereerste GreenFleet Event van Automobiel Management en zustertitel TankPro. Tijdens een drukbezocht congres in combinatie met de eerste vakbeurs voor de autobranche én brandstoffensector werden vertegenwoordigers uit beide sectoren door verschillende sprekers bijgepraat, werd er soms pittig gediscussieerd én was er gelegenheid tot netwerken op de beursvloer.

GreenFleet Event 2019: scherpe presentaties en pittige discussies

Na afloop van het congres kunnen we concluderen dat er geen eensluidende conclusie mogelijk is op de vraag of we gaan tanken of laden. Een combinatie van aandrijftechnieken lijkt, niet heel verrassend, eerder het pad te zijn dat we met z’n allen gaan bewandelen. Afhankelijk van de toepassing kies je de mobiliteit die bij je past: elektrisch voor stads- en regiovervoer, waterstof voor nationaal en internationaal transport. Dat was althans het overheersende toekomstbeeld dat ontstond.

Twee kampen

In de realiteit zien we momenteel eerder twee kampen ontstaan: elektrische rijders met de Tesla-adepten als meest fanatieke voorvechters van de EV en zij die in een waterstof-toekomst geloven. Adwin Martens, directeur van Waterstofnet, betreurt die tegenstelling en zoekt liever het midden op. Hij gelooft niet dat de ene keuze beter of slechter is dan de andere, ze hebben allebei voor- en nadelen. Wel speelt waterstof momenteel een veel kleinere rol dan elektrisch. Ter vergelijking: de Tesla Model 3 was in september de bestverkochte auto van Nederland en ging al ruim 13.000 keer over de toonbank. Laden kan zowat overal. Daartegenover rijden er nu ongeveer 170 waterstofauto’s rond op onze wegen. Wie waterstof wil rijden heeft de keuze uit slechts twee modellen: de Toyota Mirai en Hyundai Nexo. Waterstof tanken is daarbij een hele uitdaging, dit kan slechts op drie locaties in Nederland. Natuurlijk, er zijn volop plannen om dit aantal uit te breiden maar voorlopig blijft rijden op waterstof nog een kip-en-ei verhaal.

Fossiel

In al dat geweld over elektrisch en waterstof kunnen we de fossiele brandstoffen overigens nog niet uitvlakken, alhoewel er in politiek Den Haag langzaamaan afscheid van wordt genomen. Zo is de moderne Euro 6 diesel volgens Raymond Gense van PON Holdings in principe een schone motor. Zo schoon zelfs dat ze in sommige stedelijke gebieden schonere lucht uitstoten dan erin gaat. Maar ook groengas, dat wordt gewonnen uit vergisting van groen- en snoeiafval, rioolslib en mest, en LNG kunnen bijdragen aan een oplossing voor de uitstootproblematiek en een betere luchtkwaliteit zo lieten Robin Geijer en Paul de Winter van PitPoint clean fuels weten. Angelique Berden van VVG/Platform Autogas brak een lans voor het ooit zo populaire en relatief schone LPG dat door de hoge MRB in het verdomhoekje zit.

Hype

Onze overheid bepaalt door middel van financiële impulsen (lees: BPM, MRB) in welke auto de zakelijke rijder rijdt. Den Haag beïnvloedt daarmee in grote mate de nieuwverkopen. De hype draait momenteel om Tesla, maar wie kan zeggen dat dit zo blijft? Een financiële prikkel die de schatkist té veel geld kost wordt net zo makkelijk weer teruggedraaid. Is onze overheid daarmee onbetrouwbaar? Daar waren de meningen over verdeeld tijdens het slotakkoord, een paneldiscussie over het Klimaatakkoord. Zeker is wel dat de toekomst niet vaststaat, en dat de Nederlandse autokoper vooral wordt gedreven door financiële motieven.

Bekijk op de Facebook-pagina van Automobiel Management een foto-impressie van het event.