Vrijwel alle bestaande mijnen zijn in handen van de Chinezen, een nieuwe mijn openen is een complexe operatie en vele landen ter wereld jagen er op omdat ze ook op elektrisch rijden over willen stappen.
Dat stellen onderzoekers van de bureaus Metabolic en Copper8 en van de Universiteit Leiden. Van zes grondstoffen – nikkel, kobalt, lithium en drie zeldzame aardmetalen – lijkt in de komende tien jaar een tekort te ontstaan. Dat wordt nog verergerd doordat de metalen niet alleen nodig zijn voor elektrische auto’s, maar ook voor onder meer zonnepanelen, windmolens en de defensie-industrie. Het probleem is niet een tekort aan kritische metalen, het probleem is hoe je er aan komt, verwoordt Benjamin Sprecher van de Universiteit van Leiden in dagblad Trouw. Pieter van Exter van adviesbureau Metalbolic voegt daar aan toe dat de vraag naar die grondstoffen exponentieel toeneemt.
Nederland speelt daarbij met 0,9 procent van het totale wagenpark in de wereld maar een ondergeschikte rol. “Als Nederland z’n ‘fair share’ krijgt van die metalen, dan is de doelstelling van 1,9 miljoen elektrische auto’s onhaalbaar,” stelt Van Exter. De onderzoekers komen onder die veronderstelling uit op hooguit één miljoen EV’s over tien jaar. Zij vinden daarom dat meer nadruk moet worden gelegd op andere oplossingen zoals deelauto’s met de daarbij horende digitale platformen, en beter en meer openbaar vervoer.
Lees ook: Aantal deelauto’s groeit met 10.000, meer groei ‘noodzakelijk’
[…] Lees ook: Nederlandse EV-ambitie moeilijk door tekort aan grondstoffen accu’s […]