Ford introduceert de Mustang Mach-E eind 2020. De elektrische SUV komt in twee smaken: een ‘standaard’ versie met een lithium-ion accu met een capaciteit van 75,7 kWh of een ‘extended range’ versie met 98,8 kWh. Er is keuze uit achterwielaandrijving of vierwielaandrijving.

Polestar voert productie Polestar 1 langzaam op, productieaantal al vastgesteld

Polestar is gestart met productie van klantenauto’s van de 609 pk en 1.000 Nm sterke Polestar 1, een plug-in hybride GT. Het productieaantal ligt op voorhand vast.

Robert Wassmur, Head of Powertrain development bij Polestar, bevestigt in een exclusief interview met ZERauto.nl dat Polestar de productie van de 1 langzaam zal verhogen. “In de beginfase produceren we in de nieuwe fabriek in Chengdu in China ongeveer 5 tot 7 auto’s per week. Eind 2019 hopen we dat aantal te hebben verhoogd naar 15 auto’s per week. Dat weekaantal houden we vast tot alle exemplaren van de Polestar 1 zijn gebouwd. We produceren de Polestar 1 slechts drie jaar. Met 500 exemplaren per jaar komt de totale productie van de 1 uit op 1.500 exemplaren voor de hele wereld.”

Audi e-tron ook als Sportback in coupévorm

Audi introduceert een tweede modelvariant van de elektrische Audi e-tron. Bij de e-tron Sportback loopt de achterzijde een heel stuk schuiner af, wat zorgt voor een sportievere uitstraling.

Met de nieuwe e-tron Sportback herhaalt Audi het trucje dat eerder dit jaar met de Audi Q3 werd uitgehaald. Als je de standaardversie met typische SUV-contouren iets te gewoontjes vindt, kun je nu ook kiezen voor de Sportback met de daklijn van een coupé. Het is een kwestie van smaak.

Deze Toyota RAV4 met stekker heeft dik 300 pk

Toyota breidt het RAV4-gamma uit met een wel heel krachtige uitvoering: de Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Deze RAV4 mét stekker heeft een systeemvermogen van meer dan 300 pk en kan meer dan 60 kilometer elektrisch rijden.

De Toyota RAV4 Plug-in Hybrid is standaard uitgerust met het elektrische vierwielaandrijving AWD-i. De aandrijflijn bestaat uit een 2,5-liter High Power Hybrid viercilinder benzinemotor – bekend van de RAV4 Hybrid – en een extra sterke elektromotor. Ook voegt Toyota een boost-converter toe aan de controle-unit van het hybride systeem. Het systeemvermogen bedraagt een stevige 306 pk (225 kW), goed voor een 0-100-tijd van 6,2 seconden.

Tesla Cybertruck, wat krijgen we nou?

Maar Tesla, wat doet u nu? In ieder geval een statement maken, want de Tesla Cybertruck oogt als behoorlijk puntig voertuig. Het beste moet nog komen: je kan hem gewoon bestellen!

Volgens Tesla is de Cybertruck ontworpen om de veelzijdigheid van een pick-up te bieden maar ook de prestaties van een sportauto. En dat lijkt gelukt, want afgezien van het nogal hoekige ontwerp, is de Tesla Cybertruck een bijzonder snel voertuig. De prestaties zijn wel afhankelijk van de gekozen uitvoering. Er is namelijk keuze uit Single Motor Rear-Wheel Drive, Dual Motor All-Wheel Drive en Tri Motor All-Wheel Drive. De snelste variant sprint in minder dan 2,9 seconden naar 96 km/u en heeft een actieradius van meer dan 800 kilometer.

Lexus UX 300e Electric, de eerste batterij-elektrische Lexus

Volgens Lexus zijn er meerdere technologieën noodzakelijk om de CO2-uitstoot van auto’s terug te dringen, dus ook plug-in hybrides, auto’s met een brandstofcel (waterstof) én batterij-elektrische auto’s. Lexus komt met al die technologieën. Dit is de eerste BEV van Lexus: de Lexus UX 300e Electric.

Goed, de feiten van de Lexus UX 300e Electric op een rij. De Japanse autobouwer plaatst hem net als de Lexus UX 250h Hybrid op het GA-C platform. Dit platform heeft van zichzelf al een laag zwaartepunt, maar nu nog meer omdat Lexus in de bodem – tussen de vóór- en achterwielen – een accupakket plaatst. Dit lithium-ion accupakket heeft een capaciteit van 54,3 kWh en voedt een 204 pk (150 kW) sterke elektromotor.

Peugeot e-Expert, Citroën e-Jumpy en Opel Vivaro-e

Best logisch: als Opel met een batterij-elektrische Vivaro komt en Citroën met een batterij-elektrische Jumpy, dan kan Peugeot niet achterblijven met een technisch identieke batterij-elektrische Expert. Zie daarom hier de Peugeot e-Expert. Nu is het nog wachten op een batterij-elektrische Toyota ProAce.

De Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e en Citroën e-Jumpy zijn volgens de makers voertuigen voor zogeheten last mile deliveries. Ze komen allemaal in de tweede helft van 2020 naar Nederland met keuze uit twee accupakketten: een 50 of 75 kWh batterijpakket. De actieradius van de 50 kWh-versies komt uit 200 kilometer (WLTP) en de 75 kWh op 300 kilometer (WLTP). Dat is volgens onderzoek van Peugeot, Citroën en Opel ruim voldoende voor de dagelijkse ritten.

Bron: ZERauto.nl