‘Alle Belgische zakenauto’s elektrisch kost kapitalen’

Als alle auto’s van de zaak die in België rondrijden elektrisch moeten zijn, dan vergt dat honderden miljoenen of mogelijk zelfs miljarden aan investeringen in het elektriciteitsnetwerk. “Dan gaan we heel veel koper in de grond moeten steken,” zegt directeur Pieterjan Renier van de toezichthouder op de Belgische elektriciteitsmarkt Vreg in De Standaard.

In de Belgische politiek gaan steeds meer stemmen op om bedrijven te verplichten alleen nog maar elektrische auto’s van de zaak beschikbaar te stellen. De informateur voor een ‘federale’ regering heeft al geroepen dat die bedrijfswagens allemaal elektrisch moeten zijn en de Vlaamse minister voor energie is er nu ook voorstander van omdat ze anders de klimaatdoelen niet denkt te halen. Dat telt zwaar aan omdat de zakenauto, mede door de belastingvoordelen, bij de Belgen erg populair is. Al met al rijden er meer dan een miljoen van dat soort wagens bij onze zuiderburen rond.

Draagvlak is er nu wel

De capaciteitsproblemen en stroomstoringen van dien zijn wel te voorkomen, denkt de Vreg. Dan moet met name gedacht worden aan gevarieerde tarieven voor de elektriciteit. Wie zijn auto bij thuiskomst om een uur of zes snel wil opladen betaalt meer – mogelijk zelfs veel meer – dan wie tevreden is met ’s nachts langzaam opladen van de wagen. “We stellen vast dat er enkele jaren geleden nog geen draagvlak was voor een dergelijke tariefhervorming, dat is er nu wel”, zegt Renier. De Vreg verwerkt momenteel de input van alle stakeholders op haar ideeën en komt in maart met een verslag en verdere voorstellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

‘Alle Belgische zakenauto’s elektrisch kost kapitalen’ - Automobielmanagement.nl

‘Alle Belgische zakenauto’s elektrisch kost kapitalen’

Als alle auto’s van de zaak die in België rondrijden elektrisch moeten zijn, dan vergt dat honderden miljoenen of mogelijk zelfs miljarden aan investeringen in het elektriciteitsnetwerk. “Dan gaan we heel veel koper in de grond moeten steken,” zegt directeur Pieterjan Renier van de toezichthouder op de Belgische elektriciteitsmarkt Vreg in De Standaard.

In de Belgische politiek gaan steeds meer stemmen op om bedrijven te verplichten alleen nog maar elektrische auto’s van de zaak beschikbaar te stellen. De informateur voor een ‘federale’ regering heeft al geroepen dat die bedrijfswagens allemaal elektrisch moeten zijn en de Vlaamse minister voor energie is er nu ook voorstander van omdat ze anders de klimaatdoelen niet denkt te halen. Dat telt zwaar aan omdat de zakenauto, mede door de belastingvoordelen, bij de Belgen erg populair is. Al met al rijden er meer dan een miljoen van dat soort wagens bij onze zuiderburen rond.

Draagvlak is er nu wel

De capaciteitsproblemen en stroomstoringen van dien zijn wel te voorkomen, denkt de Vreg. Dan moet met name gedacht worden aan gevarieerde tarieven voor de elektriciteit. Wie zijn auto bij thuiskomst om een uur of zes snel wil opladen betaalt meer – mogelijk zelfs veel meer – dan wie tevreden is met ’s nachts langzaam opladen van de wagen. “We stellen vast dat er enkele jaren geleden nog geen draagvlak was voor een dergelijke tariefhervorming, dat is er nu wel”, zegt Renier. De Vreg verwerkt momenteel de input van alle stakeholders op haar ideeën en komt in maart met een verslag en verdere voorstellen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding