Bouw van waterstoftankstations begint op gang te komen

Waterstof moet een belangrijke bijdrage gaan leveren aan een emissievrije toekomst. De torenhoge kosten zijn echter een belemmering om nu al te investeren in waterstoflocaties. Terwijl de teller in Duitsland binnenkort op tachtig tankstations staat, is het aantal in Nederland nog op een hand te tellen. Toch lijkt er nu ook bij ons een kentering te komen.

Anno 2019 is het inspelen op waterstof voor veel partijen in Nederland nog geen haalbare kaart. Vooral de hoge investeringskosten en het kleine aanbod aan voertuigen zorgen ervoor dat de brandstofsector nog niet warmloopt voor waterstof. Hoe anders is dit bij onze oosterburen. Eind november werd alweer het 79ste tankstation geopend in het Zuid-Duitse Passau, een samenwerking tussen Shell en Air Liquide. Onder de paraplu van H2 Mobility hebben deze partijen samen met de maatschappijen Total en OMV, een zestal autofabrikanten (BMW, Honda, Hyundai, Toyota, Daimler en Volkswagen) en Linde de handen ineengeslagen om te bouwen aan een infrastructuur voor waterstof. De samenwerking die in 2015 van start is gegaan, werpt ondertussen zijn vruchten af.

En dat is vier

In Nederland is een dergelijke samenwerking niet van de grond gekomen, jarenlang bleef het aantal in Nederland beperkt tot drie locaties (Rhoon, Delfzijl en Helmond). Afgelopen september echter opende PitPoint in Arnhem een locatie en ook in Den Haag is sinds kort een waterstofinstallatie te vinden. Op dit moment wordt er nog druk getest, maar binnenkort zal het vulpunt ook geopend worden voor klanten van het BP-tankstation.

Activiteiten in het hoge noorden

Een andere pionier die grote kansen ziet voor waterstof is ondernemer Edward Doorten. Bij zijn multifuel tankstation langs de A28 bij Pesse in Drenthe zal op korte termijn ook waterstof verkocht gaan worden. Op het immense terrein worden tal van alternatieve brandstoffen aangeboden en waterstof mag daar volgens Doorten niet bij ontbreken. Het Groningse bedrijf Holthausen Energy Points heeft bovendien grote plannen en wil flink investeren in tankstations voor waterstof. In het voorjaar van 2020 start de bouw van een station in de Amsterdamse haven dat na de zomer operationeel zal zijn. Holthausen heeft plannen voor meer waterstofstations en liet eerder al weten onder meer locaties in het hoge noorden te willen ontwikkelen. Ook OrangeGas maakte onlangs bekend dat het grote plannen heeft met waterstof. In september liet de aanbieder van groene brandstoffen weten dat het een zogenaamde DKTI-subsidie toegekend heeft gekregen ter waarde van 2 miljoen euro voor het bouwen van stations voor waterstof in Amsterdam en Utrecht. Komende 5 jaar wil het van oorsprong Friese bedrijf nog vijf tot tien waterstoftankstations realiseren.

Shell

Hoewel Shell in Duitsland al meer dan twintig waterstoflocaties heeft, ziet de wereld er in Nederland heel anders uit. Desondanks zijn er concrete plannen voor het realiseren van tankpunten. Shell Nederland maakte in de zomer bekend dat het een aanbesteding in de wacht heeft gesleept voor het bouwen van een nieuw waterstofstation aan de Peizerweg in Groningen. Ook in Amsterdam en Schiphol heeft de maatschappij concrete plannen voor het gaan verkopen van waterstof. Er is bovendien definitief groen licht voor het bouwen van een tankstation voor waterstof in Roosendaal. In de zomer kreeg H2point het bericht dat de daarvoor benodigde subsidie is toegekend. De locatie moet in het eerste kwartaal van 2020 opengaan. Het bedrijf verkent bovendien de mogelijkheden om op bedrijventerrein Weststad in Oosterhout met waterstof aan de slag te gaan.

Total

De bestaande tankstations van NXT in Alkmaar en Zaanstad zullen volgend jaar ook worden uitgebreid met een waterstofinstallatie. Het is de bedoeling dat waterstof daar vanaf 2020 beschikbaar is. Ook Olivier van Parys (algemeen directeur) van Total Nederland liet in een interview met TankPro onlangs doorschemeren kansen te zien voor waterstof. Onder meer in Rotterdam bij locatie Alexandrium zijn er plannen.

In vergelijking met onze oosterburen stelt de waterstofinfrastructuur in Nederland nog niet al te veel voor. Het lijkt er nu toch op dat daar verandering in gaat komen. Het is echter de vraag of de planning die de aanbieders in gedachten hebben ook daadwerkelijk haalbaar is. Want als een ding afgelopen jaren overduidelijk is gebleken is het wel dat de nieuwe wereld van waterstof voor veel partijen nog onbekend terrein is. En dat komt de snelheid bepaald niet ten goede…

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Bouw van waterstoftankstations begint op gang te komen - Automobielmanagement.nl

Bouw van waterstoftankstations begint op gang te komen

Waterstof moet een belangrijke bijdrage gaan leveren aan een emissievrije toekomst. De torenhoge kosten zijn echter een belemmering om nu al te investeren in waterstoflocaties. Terwijl de teller in Duitsland binnenkort op tachtig tankstations staat, is het aantal in Nederland nog op een hand te tellen. Toch lijkt er nu ook bij ons een kentering te komen.

Anno 2019 is het inspelen op waterstof voor veel partijen in Nederland nog geen haalbare kaart. Vooral de hoge investeringskosten en het kleine aanbod aan voertuigen zorgen ervoor dat de brandstofsector nog niet warmloopt voor waterstof. Hoe anders is dit bij onze oosterburen. Eind november werd alweer het 79ste tankstation geopend in het Zuid-Duitse Passau, een samenwerking tussen Shell en Air Liquide. Onder de paraplu van H2 Mobility hebben deze partijen samen met de maatschappijen Total en OMV, een zestal autofabrikanten (BMW, Honda, Hyundai, Toyota, Daimler en Volkswagen) en Linde de handen ineengeslagen om te bouwen aan een infrastructuur voor waterstof. De samenwerking die in 2015 van start is gegaan, werpt ondertussen zijn vruchten af.

En dat is vier

In Nederland is een dergelijke samenwerking niet van de grond gekomen, jarenlang bleef het aantal in Nederland beperkt tot drie locaties (Rhoon, Delfzijl en Helmond). Afgelopen september echter opende PitPoint in Arnhem een locatie en ook in Den Haag is sinds kort een waterstofinstallatie te vinden. Op dit moment wordt er nog druk getest, maar binnenkort zal het vulpunt ook geopend worden voor klanten van het BP-tankstation.

Activiteiten in het hoge noorden

Een andere pionier die grote kansen ziet voor waterstof is ondernemer Edward Doorten. Bij zijn multifuel tankstation langs de A28 bij Pesse in Drenthe zal op korte termijn ook waterstof verkocht gaan worden. Op het immense terrein worden tal van alternatieve brandstoffen aangeboden en waterstof mag daar volgens Doorten niet bij ontbreken. Het Groningse bedrijf Holthausen Energy Points heeft bovendien grote plannen en wil flink investeren in tankstations voor waterstof. In het voorjaar van 2020 start de bouw van een station in de Amsterdamse haven dat na de zomer operationeel zal zijn. Holthausen heeft plannen voor meer waterstofstations en liet eerder al weten onder meer locaties in het hoge noorden te willen ontwikkelen. Ook OrangeGas maakte onlangs bekend dat het grote plannen heeft met waterstof. In september liet de aanbieder van groene brandstoffen weten dat het een zogenaamde DKTI-subsidie toegekend heeft gekregen ter waarde van 2 miljoen euro voor het bouwen van stations voor waterstof in Amsterdam en Utrecht. Komende 5 jaar wil het van oorsprong Friese bedrijf nog vijf tot tien waterstoftankstations realiseren.

Shell

Hoewel Shell in Duitsland al meer dan twintig waterstoflocaties heeft, ziet de wereld er in Nederland heel anders uit. Desondanks zijn er concrete plannen voor het realiseren van tankpunten. Shell Nederland maakte in de zomer bekend dat het een aanbesteding in de wacht heeft gesleept voor het bouwen van een nieuw waterstofstation aan de Peizerweg in Groningen. Ook in Amsterdam en Schiphol heeft de maatschappij concrete plannen voor het gaan verkopen van waterstof. Er is bovendien definitief groen licht voor het bouwen van een tankstation voor waterstof in Roosendaal. In de zomer kreeg H2point het bericht dat de daarvoor benodigde subsidie is toegekend. De locatie moet in het eerste kwartaal van 2020 opengaan. Het bedrijf verkent bovendien de mogelijkheden om op bedrijventerrein Weststad in Oosterhout met waterstof aan de slag te gaan.

Total

De bestaande tankstations van NXT in Alkmaar en Zaanstad zullen volgend jaar ook worden uitgebreid met een waterstofinstallatie. Het is de bedoeling dat waterstof daar vanaf 2020 beschikbaar is. Ook Olivier van Parys (algemeen directeur) van Total Nederland liet in een interview met TankPro onlangs doorschemeren kansen te zien voor waterstof. Onder meer in Rotterdam bij locatie Alexandrium zijn er plannen.

In vergelijking met onze oosterburen stelt de waterstofinfrastructuur in Nederland nog niet al te veel voor. Het lijkt er nu toch op dat daar verandering in gaat komen. Het is echter de vraag of de planning die de aanbieders in gedachten hebben ook daadwerkelijk haalbaar is. Want als een ding afgelopen jaren overduidelijk is gebleken is het wel dat de nieuwe wereld van waterstof voor veel partijen nog onbekend terrein is. En dat komt de snelheid bepaald niet ten goede…

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding