WeShare draait sinds afgelopen jaar in Berlijn met 1.500 e-Golf auto’s. Daar hebben zich inmiddels 50.000 mensen voor geregistreerd waarvan er volgens VW driekwart ook regelmatig gebruik maken van één van de auto’s. Het aanbod wordt met de introductie in de zeven nieuwe steden opgevoerd naar 8.400 auto’s. In Praag en Boedapest zijn dat Skoda’s, in de andere steden VW e-Golf’s en e-up’s later gevolgd door de ID.3.

Geautomatiseerde transportsystemen

“2020 wordt voor ons een jaar van groei,’’ zegt Philipp Reth, CEO van WeShare. “Wij zijn er van overtuigd dat all-elektrisch, vrij beschikbaar autodelen nog geruime tijd een belangrijk, schaalbaar element op het gebied van duurzame, gedeelde mobiliteit zal zijn op weg naar geautomatiseerde transportsystemen. We hopen daarom dat de steden ons zullen steunen bij bijvoorbeeld de parkeertarieven voor autodeelvoertuigen of het aanwijzen van nieuwe locaties voor die auto’s.’’

Vijf trips per dag

VW claimt dat er in Berlijn gemiddeld vier tot vijf trips per dag met de auto’s worden gemaakt waarbij in totaal ruim drie miljoen kilometer is afgelegd. Eén van de grote bottlenecks is het opladen. VW heeft daartoe nu een contract gesloten met Schwarz Group dat 140 openbare laadplaatsen bij winkels van Lidl en Kaufland gaat realiseren. Reth concludeert al met al ‘dat het gebruik van WeShare in Berlijn tot nu toe hoger lijkt dan bij de concurrentie’. Vorige maand nog deelden twee van die grote concurrenten, BMW en Daimler, mee hun gezamenlijke autodeelavontuur Share Now drastisch in te krimpen. Share Now trekt zich volledig terug uit de VS maar ook uit steden als Londen, Florence en Brussel.